fredag 12 december 2008

Ännu en onödig pryl

Tidningen Föräldrar & Barn presenterar en ny makalös manick - amningspåminnaren:

Amma, ställ in klockan på aktuell tid och fäst Babypin på bh-bandet på den sida du inte ammat. När bebisen verkar hungrig nästa gång sneglar du på klockan för att se om det är dags att amma igen.

Vem eller vad vet bäst när bebisen behöver komma till bröstet? Ett dött ting eller barnet självt? En av de största anledningarna till att kvinnor får såriga bröstvårtor, bröstkomplikationer och att amningen avbryts i förtid är att man försöker styra upp amningen efter ett schema, enligt Stockholms läns landstings Vårdprogram Bröstkomplikationer i samband med amning. (Länken går till vårdprogrammet på pdf)

F & B föreslår att man i stället lyssnar på sin bebis.
Jag skulle vilja gå ett steg längre och säga:
"Håll bebisen mot din kropp, eventuellt med hjälp av en bärsjal eller liknande. När du märker att bebisen börjar vilja ammas, t ex genom att titta på dig och gapa eller smacka med tungan, låt henne eller honom amma så länge han/hon vill. Erbjud eventuellt andra bröstet, eller spara det till nästa amning."

Och spara 85 kronor.

Marit Olanders

2 kommentarer:

Anonym sa...

Även den som följer Marit Olanders råd ("Håll bebisen mot din kropp ...") kan ju vilja veta ungefär hur lång tid det har gått sedan bäbisen senast käkade för att kunna veta ungefär när bäbisen vill käka nästa gång. Man kanske vill t.ex. ta en dusch, äta en middag med pappan eller gå en promenad utan att det ska behöva bli amningspaus eller amningskris.

Och den som helst slipper föra bok eller hålla klockslag i minnet kan vara behjälpt av Babypin eller liknande.

Bara en tanke.

Men visst är företagen snabba på att uppfinna "makalösa manicker" att sälja till sårbara föräldrar till överpris.

Hälsningar
Tuna

Anonym sa...

Jag fick ett armband med den funktionen tillsammans med en tidning jag köpte förra året, tror det var "amelia barn första året".

jag tyckte det var kul att ställa in när barnnet ammat och sätta armbandet på rätt sida i ungefär en dag, sen tröttnade jag.

jag använde aldrig armbandet för att begränsa amningen utan främst ville jag komma ihåg vilket bröst barnet fick sist så att det skulle bli någolunda jämnt mellan dem. hur länge sen det var markerade jag bara för nyfikenhets skull.

jag tröttnade som sagt efter bara nån dag och nu ligger det lite speciella armbandet i en låda i badrummet.