måndag 27 april 2009

Att somna med ett mjölkigt bröst i munnen


Bland oss som växte upp på 1970-talet och senare finns en starkt utbredd föreställning: Att man inte ska gå på A-brunnar för då ... händer något hemskt, oklart vad.
Det finns också andra företeelser i vår värld som man kan få höra att man ska akta sig för. Bada inte direkt efter maten för då får du kramp t ex. Eller varför inte Låt inte barnet somna vid bröstet. För då händer något hemskt. Man binder ris åt egen rygg får man höra. och det låter ju smärtsamt.. 

I själva verket är det nästan omöjligt att undvika ibland. Att amma är väldigt sövande för ett litet barn. Amning är både mat och skydd. I förälderns famn, med ett mjölkigt bröst i munnen, är det så lätt, så lätt att somna. Men då kommer föräldrauppfostrarna: Aj aj aj så får du INTE göra.

En av föräldrauppfostrarna visar nu på film på sin egen hemsida hur hon tycker man kan göra i stället. Lägga spädbarnet på magen, där det inte kan röra sig eller överhuvud taget meddela sig med omvärlden annat än med skrik. Plats: en barnvagn. Med stor muskelkraft och ryckiga rörelser skakar man vagnen fram och tillbaka omväxlande med att man trycker ner barnets huvud när det, förtvivlat gråtande, försöker befria sig från situationen. Det är mycket obehagligt att se på. Känsliga läsare varnas.

Alla kan inte amma – nej. Men det är inte farligt att ge hudkontakt heller. Man drabbas inte av sju eller sjuttio års olycka. Man är ingen mes för att man inte klarar att hålla sitt barn på en armlängds avstånd och låta det gråta sig till sömns.

Så låt dem inte lura dig. Vill du dansa med ditt barn intill din nakna hud och smeka det mjukt över ryggen tills det somnar så gör det. Vill du amma ditt barn till sömns så gör det. Och kanske luta dig bakåt och nicka till lite själv under tiden.
Zzzzz.

Marit Olanders

TILLÄGG 28 april: Filmen är borttagen nu.

7 kommentarer:

Anna sa...

Jag har sett filmsnuttarna på Anna Wahlgrens sida och hon verkar ju inte riktigt klok i huvudet.

För övrigt så undviker jag fortfarande att trampa på A-brunnar:-)

Helena Ilke sa...

Åhh så skönt att läsa, en känsla av ro sprider sig i kroppen, och jag vågar absolut inte titta på filmen du länkar till, det verkar oerhört obehagligt... :-(

Jag läser flitigt bloggen och njuter och suger i mig av allt det stöd jag får som ammande mamma av 7-månadersbebis. Det är ett jäkla tjat om smakportioner och nedtrappning nu, från alla andra håll... och ja, min tjej får SMAKportioner, men tack vare Amningshjälpen vågar jag ha en vision om att amma länge länge till!

Amningsbloggen sa...

Kommentera gärna, men jag är tacksam om ni håller er till sakliga argument.
Marit Olanders

Anonym sa...

Och hur ska man kunna var saklig när man ser det där hade du tänkt dig Marit? Jag blir maximalt osaklig av liknande! Uch och fy säger jag bara!!

Amningsbloggen sa...

Nej OK. Men jag skulle vilja att vi håller oss till att diskutera saken i fråga och undviker personangrepp, det var så jag menade.

Anonym sa...

Härligt, bebis och förälder, tillsammans, lugn och ro , kanske ammas......mjölk o bröst i munnen - låter fint, njutbart
.......Det låter väldigt otäckt med skrikande bebis som trycks ned i vagnen - det vill jag inte heller se!!
PS - jag har faktiskt provat att låta barnen somna vid bröstet och jag lovar - det hände inget hemskt och de har slutat utan tvång!! ( alla är 20+, så jag vågar lova att det ej finns risk för återfall, och jag kan avslöja att jag tycker de är lite FÖR självständiga....kan det vara mitt fel??)

Heidi sa...

Tittade just på filmsnutten, och det känns otroligt obehagligt att detta visas i undervisningssyfte. Jag funderar på hur folk skulle reagera om man visade en liknande film där man försöker lägga en gråtande 6-8 åring på samma sätt. Alltså genom att då denne gråter trycka ner dess huvud mot madrassen. Skulle det vara okej? Och om inte, hur kan det någonsin vara mer okej att göra detta mot ett mindre barn som än mindre kan försvara sig? Jag tycker att det ytterst handlar om respekt. Barn måste respekteras minst lika mycket som vuxna, och en vuxen skulle aldrig vilja bli behandlad så.