torsdag 13 augusti 2009

Åtta myter om amning

Amningshjälpens broschyr Sugen på livet fick en rejäl makeover förra året. Nu är det redan dags att trycka en ny upplaga.

Sugen på livet handlar om att lära sig amma. Den vill berätta hur man kan göra och vad som är normalt. Längst bak finns några vanliga myter om amning och mjölkbildning samlade, nämligen följande:

”Alla kan amma.”
FEL! Alla som har minst ett bröst och ett barn som vill och kan suga har de fysiska förutsättningarna. Men det räcker inte – amning måste läras in.
Kvinnor som har vissa diagnoser eller tar vissa läkemedel får inte amma. En del vill helt enkelt inte.

”Bröstmjölksersättning är likvärdig med bröstmjölk.”
FEL! Bröstmjölken innehåller många komponenter som aldrig kommer att kunna framställas på konstgjord väg.

”Mjölken är tunnare på kvällen.”
FEL! Mjölken är något fetare på kvällen än på morgonen.

”Efter en månad klarar sig de flesta utan nattmål.”
FEL! Fritt ammade barn brukar ammas på natten åtminstone hela det första halvåret, oftast betydligt längre.

”Börjar man inte ge barn puréer vid fyra månaders ålder lär de sig aldrig äta annan mat.”
FEL! En uppfattning som inte stöds av någon forskning.

”Efter sex månader innehåller mjölken ingen näring.”
FEL! Bröstmjölken fortsätter att vara anpassad efter barnets behov så länge man ammar, om det så är i flera år.

”Bröstmjölk är söt och orsakar karies.”
FEL! De vanligaste orsakerna till karies hos barn är småätande och otillräcklig tandborstning. Oavsett om barnet ammas eller ej.

”Det är osunt att amma barn som kan gå och prata.”
FEL! Enligt WHO är amning – med tillägg av annan mat – i två år eller längre normalt.

Marit Olanders

1 kommentar:

Sussi sa...

Jag tycker ammningen var det bästa jag någonsin kunde ge min son, jag tycker ni gör ett fantastisk jobb som försöker stötta upp ammningen i samhället. Jag slutade dock när han var 13 månader av egoistiska skäl att jag ville ha en till och eftersom han föddes för tidigt och jag hade blödningar med honom så ville jag inte riskera kommande graviditet med att få sammandragningar när han ammade. Men samtidigt så ångrar jag det lite, det var mysigt och jag vill egentligen ge honom et så länge som möjligt. Men det gick jätte bra för honom ändå, han verkade inte sakna det utan han får napp och så får han ligga vi mitt nakna bröst och gosa fast med nappen och han accepterar det =) Sen sover han bättre på nätterna nu när det inte finns nån smaskig tutte att vakna till. Men absolut minst ett år, något annat är befängt. Alla borde förstå att naturens mjölk är det bästa och sambandet mellan barn och mor. Kram på er!