måndag 17 augusti 2009

Det ammas inte så himla mycket i Sverige

Har ni också hört de där påståendena om att de ammas mest i världen i Sverige? Jag vet inte hur det ryktet har uppstått. Världen kryllar av länder där det ammas mycket, mycket mer! Kolla här: i Iran ammas alltså 90% av alla ettåringar och 57% av alla tvååringar. Som en jämförelse kan nämnas att endast 17 % av alla ettåringar i Sverige ammas. Eehh, mest i världen? För tvååringar i Sverige finns ingen statistik. Författarna till studien i Iran konstaterar att jämfört med Europa så ser amningssituationen bra ut, men de är bekymrade över den exklusiva amningen vid sexmånader.

Eva-Lotta Funkquist

4 kommentarer:

jonna sa...

hur kan det inte finnas statistik? jag trodde det var just därför de frågade om amningen på bvc, perfekt statistikunderlag ju.

Maja sa...

Mig har dom slutat fråga nu, dottern är inte två år än.

jonna sa...

tråkigt att höra. här är det barnets far som går på bvc-besök, men jag tror att han blir tillfrågad om amningen varje gång än så länge iallafall. det finns ju en "amning helt till och med ___"- och en "amning delvis till och med ___"-ruta i hälsoboken så man tycker ju att de borde vara intresserade av att fylla i någonting där.

Cecilia sa...

Statistik förs bara upp till 1 år tror jag.

Jag har för mig att det är färre kvinnor som börjar amma i Australien än i Sverige, men att de har gått om oss ordentligt när barnen är 1 år. Då ammas de australiska barnen fortfarande, medan de flesta svenska barnen avvänjs tidigt.

Det är också ett intressant perspektiv i amningsstatistiken!