fredag 28 augusti 2009

Jag tror faktiskt att barnens pappa är viktigare än jag

Han vet alltid hur man gör. Det har han alltid gjort. Han vet hur man tröstar och han vet hur man underhåller. Han vet hur man hanterar dagispersonal, han vet hur man anordnar barnkalas, han vet när det är dags att boka biljetter till melodifestivalen och han vet hur gammal man måste vara för att inte uppleva ett derby på Råsunda som skrämmande. Han vet hur man pratar med tonåringar. Om jag någon gång blir osäker tittar jag på honom "ja just det, så där ska man ju så klart svara". Med sonen tog han ut halva föräldraledigheten, när dottern föddes tog han alltihop. Det berodde delvis på att vi hade ekonomiska möjligheter att planera uttaget av föräldraledigheten.

Sammanlagt har jag ammat mina barn i tio år av mitt liv. Det är det bästa jag någonsin gjort.

Eva-Lotta Funkquist

Inga kommentarer: