fredag 28 augusti 2009

Kan kvinnor amma efter bröstreduktion?

Det råder inte samförstånd i frågan huruvida kvinnor som gjort en bröstreduktion kan amma enligt gällande rekommendationer eller inte. Amerikanska forskare har gjort en genomgång av litteraturen. De kom fram till att bröstreduktion verkar påverka kvinnors möjlighet till amning, men att det främst beror på psykosociala faktorer, som bristande rådgivning och stöd för att få amningen att fungera. Klicka på rubriken om du vill läsa mer.

Eva-Lotta Funkquist

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har redan från början fått höra att mina chanser för att kunna amma när det är dags är mycket små tack vare en omfattande bröstreduktion. Jag har det som inställning - att försöka så klart. Men om det inte fungerar tänker jag inte truga och truga och truga, utan ta flaskan och ge BS, NAN eller vad som bäst passar mitt barn.

Mvh Caroline

Amningsbloggen sa...

spindeltjejen, önskar dig all lycka till, hur det än blir. /Marit Olanders