torsdag 20 augusti 2009

Man behöver inte åka långt för att hitta ett land där det ammas mer än i Sverige

Norska tidningen Dagbladet har haft en artikel om långtidsamning. Enligt artikeln ammas 46 % av alla ettåringar i Norge (mot alltså 17% i Sverige) och 4% av alla tvååringar (i Sverige förs ingen statistik). I artikeln redovisas också att i världen ammas hälften av alla tvååringar. Det börjar liksom kännas som att amningsförekomsten i Sverige, som brukar omnämnas som "mest i världen", mer handlar om en närabottennotering. Eller?

Eva-Lotta Funkquist

2 kommentarer:

Anna sa...

Men det är ju typiskt svenskt att tro att vi är bäst i världen på allt. Eller kanske det kännetecknar andra nationer också:-) Man börjar ju undra hur de jämför Sveriges amningsstatistik med andra länders när de alltid kommer fram till att vi ligger så bra till!?

Anonym sa...

Jag läste den norska artikeln om amning efter två års ålder - jättebra var den. Själv är jag en av de där som ammar mitt barn , två år och åtta månader, i smyg(=bara hemma). Så skönt att läsa om andras erfarenheter, för på hemmaplan känner jag mig som ett sällsynt fenomen. Det skulle verkligen vara roligt om BVC kunde föra amningsstatistik åtminstne fram till två.