måndag 24 augusti 2009

Vad tycker hjälpmammor om amning?

Amningshjälpens hjälpmammor svarar på flera tusen telefonsamtal om amning per år. De handlar om allt från få igång amning till att avsluta den, från trillingamning till sår, svamp, mjölkstockning, barnet vill inte ta bröstet eller suger ineffektivt, amning i flera år, frågor om pappa kan amma osv. Att stötta mamman i hennes beslut är i fokus.

De senaste dagarna har dock flera hjälpmammor fått samtal som de fått känslan av är fejkade. Att någon sitter och fipplat med högtalare eller inspelning under tiden. När de jämför sina erfarenheter visar det sig att alla samtalen kommer från samma abbonent. Samtalen kan handla om sår i flera månader, om det är "duktigt" att amma i tre eller fem år, manlig amning,
huruvida ersättning är farlig och amning av tioåringar okej osv. De upplever att någon har försökt lägga svar i munnen på dem.

Jag vet att det finns de som tror att Amningshjälpen består av bindgalna fanatiker. Kanske uppringaren/-arna letade efter en hoper såna. Kanske de ville hitta någon som körde över en förment förtvivlad mammas önskan att få slut på plågan med plattityden "alla kan amma" eller "du är onormal om du inte vill amma".
I så fall lär de bli besvikna.

2 kommentarer:

jonna sa...

så obehagligt för er! kommer ni gå vidare med det här på något sätt?

Cecilia sa...

Jag tar inte samtal själv, men vad frustrerad jag blir ändå!
Det är väl okej att inte gilla amning om man respekterar de som tycker annorlunda än en själv.

Jag ogillar tex Anna Wahlgrens metoder starkt, och då kan jag kritisera och debattera emot dem, men inte ringer jag och telefonterroriserar henne privat för det, eller utger mig för att vara en utmattad hjälpsökande mamma på hennes forum!

Där brister det i respekten för andras arbete och den tid hjälpmammor ger från sin fritid och familj när de tar emot samtal i sitt hem för att stötta och hjälpa andra mammor.

Jag undrar om busringar familjen har missat att Amningshjälpen är en ideell föreningen? Amningshjälpen är ingen myndighet som lever på skattemedel utan består medlemmar som valt att engagera sig gratis för att man vill ge av sin tid och kunskap för att kunna hjälpa andra med det mamman vill ha stöd i.