lördag 26 september 2009

Vedertagna sammansatta förklaringsord innehållande ordet amning

Amningsavslut, amningsberättelse, Amningsbh, amningsbild, Amningsbloggen, amningsbok, amningsdikt, amningsdocka, amningserfarenhet, amningsexpert, amningsfanatiker, amningsfascism, amningsfascist, amningsfilm, amningsfåtölj, amningsförsök, amningshets, amningshistoria, amningshjälp, Amningshjälpen, amningshormoner, amningshysteri, amningsinlägg, amningskläder, amningsklänning, amningskudde, amningskultur, amningskunskap, amningskupa, amningskurs, amningskvinna, amningslinne,amningsmaffia, amningsmisslyckande, amningsmulla, amningsnapp, amningsnorm, Amningsnytt, amningsmottagning, amningsobservation, amningspolitik, amningsro, amningsrum, amningspaus, amningspsykos, amningspuckel, amningspump, amningspåve, amningssignal, amningsstart, amningsstatistik, amningsstund, amningsställning, amningsstöd, amningssyn, amningste, amningströja, amningsvänlig, dubbelamning, hobbyamning, intensivamning, kvällsamning, matlagningsamning, morgonamning, liggamning, långtidsamning, maratonamning, mysamning, nattamning, nödamning, prematuramning, sjalamning, småbarnsamning, syskonamning, tandemamning, tröstamning, tvillingamning

Alla orden rödmarkerades i rättstavningsprogrammet. Hm. Och vad har jag glömt?

Eva-Lotta Funkquist

15 kommentarer:

Anonym sa...

amma... ? sådär rakt upp och ner.

blev inte rött i min stavningskontroll :D

/sofia

Amningsbloggen sa...

Jo, men det är inte sammansatt, tur att det inte rödmarkerades i rättstavningsprogrammet, då hade jag blivit riktigt ledsen.

Eva-Lotta

Heidi sa...

Amningsstund kanske? Och sjalamning, fast jag vet inte om det är ett riktigt ord..

Heidi sa...

Kom just på att jag har en avslappningscd som heter Amningsro!

Heidi sa...

Intensivamning brukar vi säga på jobbet då tex barn som är stora för tiden ammas! Oj, det bara ploppar ut ord, det här var ju kul!

Heidi sa...

Amningsrum!

Heidi sa...

Visst fanns det väl en amningsdocka också? Och amningskalender (tänker på den från IBFAN). Jag kan inte sluta...

Heidi sa...

Amningsobservation, amningskurs, amningserfarenhet, amningsförsök och amningssignal. (Fler termer som används på jobbet..) Och en till: Amningspåve! He he

Heidi sa...

Amningspump, amningskläder..

Heidi sa...

Amningssyn, amningspaus, amningskultur. Kanske inte är vedertagna allihop men det var kul, nu måste jag sluta...

Amningsbloggen sa...

Okey Heidi, nu fick jag jobb, plottrar in dem. Säg inte till fröken att jag glömde amningsobservation.
Eva-lotta

Anonym sa...

Tröstamning

Anonym sa...

Nödamning! När man måste stanna och amma fast man inte hade tänkt det, på grund av otålig bebis. Som när man får lov att knäppa upp jackan en iskall vinterdag mitt på trottoaren och amma, för bebisen nöjer sig inte med mindre. Och sedan låter det ofta: Förlåt att jag är sen, men jag blev tvungen att nödamma på vägen.
/Karolina.

Amningsbloggen sa...

Okey, de där två måste vi ju såklart ha med. En del förklaringsord är ju bara så bra!

Kim sa...

Småbarnsamning tycker jag är ett bra ord :-)