tisdag 9 februari 2010

Skydda, stödja och främja amning i ett år eller längre

Av Marit Olanders

En natt för en tid sedan satt en orolig mamma med en feberhet gosse på 18 månader på en av landets akutmottagningar. En sjuksköterska ville veta hur mycket pojken hade druckit.
- Jag vet inte, jag ammar mest, sa mamman.

Sjuksköterskan påstod då att bröstmjölken bara var vätska, inte innehöll näring längre. Så kanske mamman skulle försöka ge pojken juice i stället?

Pojken gillade inte juicen. Och eftersom han var sjuk (och bröstmjölken innehåller många ämnen som stärker barns immunförsvar) vore det inte bättre om han ammades i stället?

- Nej, sa sköterskan, för mjölken innehåller ingen näring när barnet är så stort.

Och sen: Kommer det verklingen någon mjölk? Har han verkligen inte druckit någonting?

- Jo, han har ammat tre gånger.

Etc.

5 kommentarer:

Iris sa...

Så där sa vår BVC-sköteska till mig, när jag sa att jag ammade min 10-månaders son fortfarande.

Min mjölk är absolut inte bara vätska, det vet både jag och sonen!

Annica sa...

Min BVC-tant sa vid 8-månkontrollen att jag skulle se amningen som dryck endast och att jag skulle dra ner (ammar kanske mellan 4&7 ggr per dygn). har valt att strunta blankt i hennes råd. Sambon går dit nästa gång så då slipper jag sånt tjat. Tilläggas ska att dottern hela tiden har legat på mellan 1 och 2 kurvor över på både vikt och längd...

Madeleine sa...

Eftersom min 11månaders bebis springer ut i köket efter amning och vill ha mat har jag nog tvivlat på att den innehåller näring...inte för att jag bryr mig nämnvärt, ammar för vi tycker det är mysigt. Mat får han ju ändå och är där nyttigt i bröstmjölken är det ju såklart ett plus.

Anonym sa...

Jag blir så arg, och ledsen. Undra hur många amningsrelationer den sköterskan har förstört?

Anonym sa...

såklart det är näring i bröstmjölken. Såna dumheter som sprids!

När mitt barn varit sjukt har det varit helt fantastiskt med amningen. När hon inte har nån aptit vill hon ändå gärna amma och ligga nära. Jag är förvånad att sköterskan tyckte de skulle dricka juice, det tips jag fått att komplettera amning med om barnet är magsjukt och äter väldigt dåligt är att prova om jag kan få i barnet någon vätskeersättning för att få i sig lite mer salter.

Jag har fått masssvis med beröm för barnet ammar när jag pratat med läkare eller vårdguiden på telefon. "Jamen det är ju det allra bästa för barnet!"

sist jag fick det gensvaret var när barnet var sjukt när det var ca 20 månader, dvs långt över de 8-10 som kommenterats här ovan...