torsdag 29 april 2010

Nu får ni kavla upp ärmarna tjejer

Av Eva-Lotta Funkquist

En stor omorganisation är på gång på Akademiska sjukhuset. Från och med oktober ska nyförlösta kvinnor åka hem från sjukhuset redan efter sex timmar. Chefen Bo Sultan är övertygad om att det kommer att gå bra eftersom det redan nu finns en så bra organisation i Uppsala där Amningshjälpen ingår. Hej och hå!

Nu var det nog inte riktigt så Bo Sultan menade, han menade nog att det finns en välfungerande amningsmottagning på Akademiska sjukhuset (som han för övrigt är chef över). Jag anar att vi har ett pedagogiskt problem här...

Klicka på rubriken om du vill läsa artikeln.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Efter mitt tredje barns förlossning ville jag åka hem efter sex timmar. Detta var på UMAS jan. 07 och det var fullt på patienthotellet och bara plats på KK/BB dit jag inte ville. Tidig hemgång föll på det faktum att det inte fanns någon tillgänglig barnläkare som kunde komma och undersöka och bl.a. lyssna på hjärtat på nyfödda dottern, eftersom klockan hade passerat 18.00 på kvällen, och då finns endast en barnläkare på jour tillgänglig på förlossning, barnklinik och barnakut. Visst kunde vi få åka hem på "eget ansvar" som det så vackert hette, men det kändes inte helt bra, och dottern och jag tillbringade en natt på BB. Åka hem kunde vi inte göra förrän efter kl. 13 dagen efter, eftersom det även en vanlig vardagförmiddag var brist på tillgänglig barnläkare.
Förhoppningvis har de ett bättre fungerande system för tidig hemgång i Uppsala.

Anonym sa...

Pressmeddelandet finns här: http://www.akademiska.se/templates/page____47140.aspx

Där står det också "Amningshjälpen", så det är sjukhuset (men inte nödvändigtvis Bo Sultan själv) och inte tidningen som förstår fel. För mer information uppmanas man i oressmeddelandet att kontakta Mer information: Bo Sultan, verksamhetschef, 0708-281530 eller Elisabeth Tysk, presschef, 070-622 24 21. På http://www.akademiska.se/templates/contactform____25828.aspx?mailaddress=infoavd.akademiska%7D%7Bakademiska.se&department=kommunikationsavdelningen finns ett formulär för att skicka e-post till "kommunikationsavdelningen
" på Akademiska sjukhuset.

Cocco sa...

Ni kanske borde begära lite lön från sjukhuset om ni nu ingår i deras organisation!

Ingrid sa...

Som i Östersund då, där tänker de också skicka hem mammorna efter 6 timmar. Inte klokt.

Andrea sa...

Spännande med ett sjukhus som inte har koll på sin egen organisation. Det känns tryggt.

(Och hemgång efter 6 timmar låter horribelt tycker jag, inte bara på grund av amningen. Ok om man vill och barnet är friskt, men jag tror inte ens jag hade vaknat ur mitt efter-förlossningen-sömnkoma efter sex timmar...).