tisdag 28 december 2010

En ganska vanlig fråga på telefonen

Av Eva-Lotta Funkquist

Typ så här: Min bebis är fem månader och jag har mycket mer mjölk i ena bröstet. Han vill helst bara suga på det bröstet som det är mycket mjölk i. Det känns som det blir mindre och mindre i det andra bröstet.

Påfallande ofta är det vänsterbröstet som är favoritbröstet. Det har förklarats med att mammans hjärtljud hörs bäst där. Ibland tror jag att det kan bero på att barnet från början har tyckt att det är obehagligt att ligga åt ena hållet. Kanske beroende på ett ömt huvud efter förlossningen. Ett annat skäl kan vara att mamman på natten alltid sover med barnet vid ett visst bröst (för att t.ex. förhindra att barnet ska trilla ur sängen). Sen kan det antagligen också vara så att mamman helt enkelt producerar mindre med mjölk på ena bröstet.

Ett sätt att lösa problemet på är att lägga barnet i den position det gillar och sedan ändå erbjuda det tröga bröstet. Ett annat är att alltid ha barnet vid det tröga bröstet under natten (då ammar barnet ofta lite i sömnen och krånglar mindre). Man kan också amma barnet oftare än man gjort tidigare (t.ex. varje gång barnet stoppar fingrarna i munnen). Slutligen, man kan amma fullt också på bara ett bröst. Ibland kan faktiskt detta var lösningen på stora problem med ett visst bröst som smärtar och är sårigt.

5 kommentarer:

Jonna sa...

Min dotter har bytt favoritbröst två gånger. När hon var helt nyfödd lyckades jag bara får henne att ta (dåligt) tag på högra bröstet, som snabbt blev sårigt. Då hårdpluggade jag Amningshjälpens information och lärde oss att få till rätt tag, men bara på vänstra bröstet, som snabbt blev det nya favoritbröstet. När högra bröstet läkt erbjöd jag alltid det framför det vänstra för att "jämna ut" så att jag inte skulle få slagsida, och så plötsligt hade hon bytt favorit igen. Nu försöker jag inte styra längre, det verkar ändå inte vara någon idé :)

Anonym sa...

Tankar jag haft kring detta: Kan det inte bero på att de flesta är högerhänta och därför naturligt lägger ann på vänstra bröstet. Greppet blir bäst på den sidan, sugtaget bättre och barnet tryggare på grund av det? /Jenny

Anna sa...

Mitt och bebisarnas favoritbröst är vänsterbröst - dagtid - och jag har väl samma teori som anonym ovan. I famnen lägger jag nästan alltid till vänsterbröstet.På natten är dock högerbröstet favoritbröst då jag oftast ligger på yttersidan om bebisen. Det har varit så med alla tre.

Jag funderar dock på om vänsterbröstet är "lite bättre", om det rinner till lättare, mer lagom, mer välanpassat. Högerbröstet tas lättare liggandes. Vid denna nuvarande amning, tog det fem månader innan lillan började ta högre bröstet relativt gärna. I fem månader fick jag trixa med höger bröstet, ge det när hon var nyvaken osv. Hon tog det ogärna bland folk så jag fick ha dubbla/tredubbla inlägg på högersidan och mönstrade kläder som tålde läckage när jag var på heldagsutflykt med jobbet;-). Efter åtta timmar iväg ammade hon änligen ur hemma i soffan. Så var det inte sällan.

Vidare har jag sympatiläckt med alla upp till en fem, sex månader och ganska kraftigt. Det händer fortfarande denna gången när lillan är över året men inte lika kraftigt som vid halvåret. Jag läcker mest från vänsterbröstet som trots allt avänds mer sällan dagtid.

Andrea sa...

Jenny: Jag tror också höger- resp vänsterhänthet spelar roll. Jag har alltid föredragit att lägga mitt barn på höger sida - och jag är vänsterhänt. Högerbröstet blev också favoritbröstet för min son (dottern ammar än så länge lika glatt på båda sidor, men hon är bara en månad än). Greppet blir som du säger bättre, och dessutom har man sin "användarhand" fri.

Veronika sa...

Och jag är vänsterhänt och föredrar ändå vänster bröst.