fredag 7 januari 2011

Kvinnor vill ha närhet

Av Eva-Lotta Funkquist

Ann Heberlein skriver i DN Kultursöndag den 2 januari att kvinnor vill ha närhet och män frihet. Det här menar hon gör att män som flyr samhällets krav flyr till skogen, medan kvinnor föder barn. Texten illustreras med en ammande kvinna.

Jag värjer mig. Jag känner inga män som flyr till skogen, eller kvinnor som gömmer sig i moderskapet. Jag känner till fenomenet, men det är ju inte samma sak som att jag tror att schabloner förtjänar psykologiska teorier.

Dessutom, jag känner också till Vera Simonsson, Renata Chlumska, eller varför inte? Karen Blixen.

2 kommentarer:

Marit sa...

Jag har, helt ovetenskaligt, hört att det är fler kvinnor än män som tar initiativ till skilsmässa. Trots att de i de flesta fall förlorar ekonomiskt på det. I så fall är ju frihet helt tydligt värd mer än materiella värden.

Veronika sa...

Fast det är väl inte närhet som står mot frihet vid skiljsmässor. Det är väl snarare brist på närhet i en situation där man förväntar sig närhet som är orsaken till många skiljsmässor. Eller närhet som är respektlös eller oärlig.

Jag tror att både frihet, närhet och trygghet (materiell och annan) är viktiga för alla, men att vad man upplever viktigast och vad man har mest brist på varierar från person till person och från tid till annan. Om det varierar "naturligt" mellan könen vet jag inte. Kanske är det fler kvinnor än män som flyr från krav genom närhet och fler män än kvinnor som flyr från krav genom frihet, men det kan ju i så fall lika gärna vara ett inlärt beteende som ett medfött.