torsdag 31 mars 2011

Amning är farligt?

Av Carina Jakobsson

Ja, den uppfattningen är lätt att få
om man läser Aftonbladets artikel om föräldraparet i Frankrike som nu åtalas för vållande till annans död. Det är så mycket som är fel med den artikeln. Rubriken är vidrig, även om den nu ändrats från "Bebisen dog - av bröstmjölken" till "Bebisen fick bara bröstmjölk - dog". Ett bättre förslag, som jag läste via amningshjälpens maillista är "Vårdslöshet orsakade barnets död". För det är det det handlar om. Vårdslöshet. Från föräldrarnas sida, som inte begriper att ett barn på 11 månader bör väga mer än 5,7 kilo, oavsett vilken form näringen kommer i. Som på fullaste allvar tänker sig bota allvarlig bronkit hos sitt barn med kål och lera. Som uppenbarligen inte förstått vilka tillskott i form av bland annat vitaminer man behöver ta om man ska leva som strikt vegan. Från sjukvårdens sida, som inte ingrep, kontaktade de sociala myndigheterna, när de inte fick lägga in den då nio månader gamla flickan när hon led av bronkit, utan lät föräldrarna ta hem henne för att behandla bronkiten med kål och lera. Eller reagerade på att flickan var onormalt liten för sin ålder. Föräldrarnas vänner och bekanta. Fanns det verkligen ingen i deras omgivning som såg att något var fel? Varför slog ingen larm? Åter till Aftonbladets artikel. Bilden, som visserligen inte har någon koppling till artikeln, visar inte ett barn på 11 månader. Snarare 1 månad. Men även om bilden inte har någon koppling till artikeln ger det associationer till mindre barn, som enbart ammas (som BÖR ammas, alternativt ges ersättning). I ingressen står att flickan bara fick bröstmjölk, ingen ersättning. Ersättning ges vanligen inte till barn över sex månader som dessutom ammas, så vad har ordet överhuvudtaget där att göra? Återigen något som ger associationer till yngre barn än vad artikeln egentligen handlar om. Jag vet flera barn som ammats fullt, alltså helammats, längre än sex månader. Och det är inget problem, så länge barnet växer (det är längd och huvudomfång som är de viktiga måtten) och utvecklas normalt. Så verkar inte fallet varit med den lilla Louise i Frankrike. Jag är rädd för att artikeln i Aftonbladet bara bidrar till att sprida myter om långtidsamning som något konstigt, onormalt och till och med potentiellt livsfarligt. När det egentligen handlar om något helt annat. Vårdlöshet i föräldraskapet. Den lilla flickans död är tragisk. Framförallt för att det kanske hade kunnat undvikas om föräldrarna sökt vård tidigare, eller om sjukvården ingripit när de hade chansen. Men det är också tragiskt att hennes död ska skyllas på amningen och den "näringsfattiga" bröstmjölken. Kanske var den bröstmjölk hon fick näringsfattig, men det torde i så fall bero på mammans extrema kost, vilket också innebär att hon måste ha enorma brister på vitaminer och annat, eftersom kroppen vid graviditet och amning ser till att barnet får det som behövs, även om det innebär att tära på mammans reserver. Men kanske var det istället så att hon led av någon annan sjukdom, som gjorde att hon inte kunde tillgodogöra sig näringen i bröstmjölken? Texten har också publicerats på Carinas egen blogg.

6 kommentarer:

Amningsbloggen sa...

Fattar inte varför jag inte lyckas få datorna att byta rad. Håll tillgodo i alla fall. /Marit

Cecilia sa...

Tack för ett mycket bra och viktigt inlägg! Jag undrar dessutom om ett så sjukt och undernärt barn orkar suga effektivt? Har hon ens fått i sig något av mammans påstått näringsfattiga mjölk?

Om mamman äter dåligt själv, mest uteslutit animaliska produkter utan att kompensera för det, hur mycket mjölk har hon alls producerat? Och var är att amma "regelbundet"? Hur sällan kan det tänkas vara, var fjärde-sjätte timme? Varannan timme? Oftare?

Uselt Aftonbladet!
Här är mitt inlägg också:
http://cicci-cecilia.blogspot.com/2011/03/skrackrubriker.html

solängel sa...

Marit; jag har också det problemet och enda sättet jag lyckats lösa det på är att välja alternativet "html" istället för bara "skriv". Du får gärna länka till min blogg också :-)

Elin sa...

Jag har HELammat min son tills helt nyligen(förutom nån smakportion då och då). nu får han middag och gröt, han är 8 mån och väger 11 kg! äter bara mamman normalt och barnet får så mkt det vill så är det inga problem att helamma 6mån, det är andra orsaker som ligger bakom här!!

Anonym sa...

Jag helammade min flicka i 13 månader och hon såg hela tiden ut som en "michelingubbe", var jag som magrade istället ...

Veronika sa...

Och mina supertunnisar har i alla fall vägt drygt 7 kg vid elva månader (och ätit litegrann annat än bröstmjölk). Mindre än 6 kg är verkligen pyttelite!