tisdag 5 april 2011

Tillmatning på BB

Av Marit Olanders

Ibland kan barn behöva tillmatas på BB innan amningen funkar riktigt bra. Det kan röra sig om för tidigt födda barn, så kallat sprittiga barn, barn som tappar mer än 10 % i vikt de första dagarna, andra barn som av olika anledningar har fått en tuff start eller att mamman är för sjuk för att amma. Men tillmatning ges ofta på ren slentrian, kanske för tt det är ett snabbt sätt att få tyst på barnet och personalen inte har tid - eller kunskap - att sätta sig med mamman och med hands off-teknik guida henne och barnet till ett bra tag, kanske efter att barnet fått några droppar urmjölkad mjölk på sked eller kopp för att lugna sig.

Man räknar med att en tiondel av alla barn behöver tillmatning av något slag, men att mer än dubbelt så många får tillmatning, ofta i form av ersättning. En kopp med ersättning till ett nyfött barn kan förstås sänka mammans självförtroende rejält och ge henne signalen att om barnet är gnälligt så duger inte hennes mjölk åt det. Kanske helt i onödan.

En mamma ordinerades tillmatning till sitt tredje barn. Förlossningen var inte helt komplikationsfri, men efteråt repade sig mamma och barn snabbt. Barnet vägde över 3 kg vid födseln och gick som mest ner 50 gram, vilket är långt under 10 %. Mamman ville inte ge tillmatningen så hon hällde ut den och sa att barnet hade ätit upp den. Samtidigt ammade hon fritt. Nästa gång barnet vägdes, på sin fjärde dag, hade det ökat 100 g och dagen efter det ytterligare 50 g i vikt. Utan tillmatning. Amerikanska Academy of Breastfeeding Medicine anger bland annat dessa situationer där tillmatning INTE (sic!) behövs för friska nyfödda barn:

  • Sömniga men friska barn barn som ammar mindre än 8-12 ggr/dygn och inte har tappat mer än 7% av födelsevikten

  • Barn som är oroliga eller gnälliga hela natten eller ammar konstant i flera timmar

  • Mamman är trött eller sömnig.

Vad gäller de två nedersta punkterna menar ABM att amning som fungerar så bra som möjligt kan göra både att barnet kommer till ro och att mamman får möjlighet att vila.


Att barnet är hud mot hud, på mamman eller pappan, gör att det spar energi och inte tappar i blodsocker lika snabbt som om det hade legat för sig själv.


ABM konstaterar också att mammans egen urmjölkade mjölk ska vara det första alternativet vid tillmatning. I andra hand ges en annan kvinnas bröstmjölk och i tredje hand hydrolyserad bröstmjölksersättning. Sockervatten är inte lämpligt.

8 kommentarer:

Ellinor Landmark sa...

När jag låg på BB med Arvid (Umeå 2009) upplevde jag att alla barn tillmatades med ersättning på rutin om inte mamman sa något annat. Det var så liksom. Jag "fick" inte ens åka hem om jag inte lovade att ge honom ersättning. Så jag trodde att siffran för tillmatade barn skulle vara mycket högre!

Det är tråkigt att det inte finns en högre kompetens kring amning på BB och Bvc.

Finns inte intresset? Om man jobbar med små barn borde man väl tycka att det är lite intressant? eller?

Ersättning är ju faktiskt en ERSÄTTNING inte normalen.

Anonym sa...

En vän fick sitt första barn nyligen och fick tillägg på bb pga av "tung för längden". Det förstår jag. Vad jag inte förstår är att BB fortsatte propsa på tillägg när bebisen efter en vecka hade gått ner ytterligare, men fortfarande inte mer än "max".

Tack och lov är min vän en intelligent kvinna, så istället för att trycka i 60 ml (som hon fick beordrat) så gav hon en skvätt efter amning, vid behov.

Tyvärr ser jag nåt som hade kunnat bli en fungerande helamning där min vän nu enbart ser delamning som ett alternativ, eftersom mjölken inte räcker.

Min motivation till att bli hjälpmamma bara ökar.

(anonym för familjens skull)

Linda sa...

Jag låg på BB i Umeå oktober -10 och upplevde att jag fick bra med hjälp att pumpa ur och därmed tilläggsmata vår dotter med min urpumpade mjölk när hon låg två dygn under sollampa. Men när vi skrevs ut från BB så frågade barnmorskan, som vi inte hade haft något att göra med under de dygn dagar vi varit där, hur länge vi tilläggsmatat. Då sa jag att vi erbjudit 50 ml på flaska efter amning så länge hon låg under sollampa enligt barnmorskans rekommendationer. Men "tilläggsmatning" för mig innebar ju min urpumpade bröstmjölk, det var ju min enda erfarenhet som förstagångsmamma. Sen såg jag att det stod i papperen vi fick hem till BVC att vår dotter tilläggsmatats med Semper 1 i väntan på mjölkproduktionen. Detta ANTOG hon alltså, men sanningen var ju att brösten fullkomligt sprutade mjölk inom ett dygn från att dottern var född. Men i och med att hon antog detta så verkar ersättning vara kutym.

Susanne Gräslund sa...

Det kan ju tyckas harmlöst att ge bebisarna en skvätt ersättning på BB bara utifall att, men det finns gott om forskning som visar att även en liten mängd enstaka gånger kan ha stor effekt särskilt om barnet är nyfött. Dels är tarmen ovanligt genomsläpplig då för främmande proteiner, dels påverkas bakteriefloran i tarmen som bebisen precis håller på att bygga upp och dels ökar risken för att amningen inte ska komma igång optimalt. Mesta möjliga stimulans den allra första tiden (typ veckan/veckorna) verkar vara viktig för hur mjölkproduktionen och amningen flyter på senare. En del av detta finns att läsa mer om på Kellymom exempelvis.

Cocco sa...

Ofta är jag förvånad att Leo inte tillmatades på BB. Det stod i mina papper att jag ville amma. Kanske påverkade det. Det enda som hände när han var lite slö var att det mjölkades ut några droppar råmjölk på en sked som han fick och sen fick han amma. Och amma det gjorde vi massor på BB.
Han vägde 4.2 kg och var rätt slö efter en tuff förlossning. Även om personalen var förvånade över hur pigg han var med tanke på förlossningen.
Tyvärr lyckades BVC sabba helamningen men det är ju en annan historia. De på BB trodde på mig

Jonna sa...

Sorgligt, men samtidigt känner jag på något sätt en lättnad över att vara i gott sällskap. Över att det inte är jag och pappan som var sällsynt dåliga på att säga ifrån utan vården som är sällsynt dålig på att respektera föräldrars åsikter. Det ger lite tröst, trots att det ju egentligen är ett större problem.

Eva-Lotta sa...

Vill bara tillägga att barn kan var "sprittiga" utan att behöva tillmatning. Det är vid låga blodsocker som barnet behöver tillmatning, och ibland är barn med låga blodsocker "sprittiga".
Hälsar Eva-Lotta

Knyttets mamma sa...

På Sös födde jag barn för fyra och en halv månad sedan. Där FRÅGADE de om de kunde koppmata skrutten med 15 ml ersättning ifall skrutt vaknade medan jag och maken var ute och tog en nypa luft (vi höll på att kvävas av att vara instängda på BB). I övrigt uppmuntrades pumpning eftersom jag hade krångel med att lyckas med amningen till en början. En ytterligare gång fick bebis tillägg, och det var en natt då jag skulle få sova och maken ta bebis. Jag hade pumpat men det räckte inte för att mätta så maken beslutade att låta mig sova vidare och i stället ge några milliliter ersättning.
De jobbade stenhårt på att hjälpa mig att få amningen att fungera också.