onsdag 11 maj 2011

Fel, fel, fel!

Av Eva-Lotta Funkquist

Klicka på rubriken, ibland undrar jag: var får sjukvårdspersonal allt ifrån och hur ska vi råda bot på det här? Och vad är syftet med att sprida amningsovänliga felaktigheter?

Med risk för att bli tjatig, men det behövs ju uppenbarligen; som biologisk varelse ammar barnet till åtminstone tvåårsåldern. Barn vill amma varje timme eller oftare. Barn ammar också på natten.

För en läkare är det här inte svårt att ta reda på. För en blivande barnläkare borde det väl vara obligatoriskt.

Skärpning Stina Almkvist!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Detta är bedrövligt. Tyvärr verkar detta vara en allmän uppfattning även på BVC, åtminstone den BVC vi går på. Är förstagångsmamma till en 5-månaders bebis och BVC-sköterskan har tjatat om smakportioner sen han var 4-månader knappt och att jag ska sluta amma på natten redan nu. Barnläkaren vi fick träffa sa att "amning är bra i början, sen finns det de mammor som vill amma FÖR länge". I föräldragruppen har det varit fokus på hur amningen ska trappas ner. Jag hoppas kunna amma jättelänge och bryr mig inte om vad de säger.Min bebis har velat amma flera en gånger i timmen dygnet runt sen han föddes vilket också ifrågasattes av BVC. För oss har det inte varit några som helst problem, tvärtom, sover vi jättegott hela familjen och är utvilade på morgonen och han följer sin kurva. På dagarna blir de korta amningspauserna sköna vilostunder. Jag och mina syskon ammades i 2-3 år.Vet inte vårdpersonal att WHO rekommenderar amning i åtminsone 2 år? Jag tycker faktiskt detta är riktigt upprörande. Vårdpersonal borde verkligen veta bättre.

Anonym sa...

Är det någon som har kontaktat henne för att påpeka detta?

Anonym sa...

Ja det var väl en bra fråga tycker jag också.

Förresten, som en liten kommentar till det hon svarar:

När mitt barn var 8 månader ammade hon på natten. Det gjorde hon när hon var 18 månader också.Det är nog först nu när hon är en bit över 3 år som hon inte vaknar till och vill amma faktiskt. Jag är dock helt övertygad om att det inte är av hunger hon velat amma om nätterna för det har varit samma sak oavsett hur mycket hon precis ätit innan hon somnat, utan det har varit en trygghets och närhetsgrej.

Ska man gå på ST-läkarens svar skulle mitt barn alltså vara hämmat i tillväxten sen 8-månaders åldern. Med tanke på hur länge hon ammat borde hon alltså vara bara en liten plutt, jätteliten. Inte sant?

Men så är det inte alls - hon är över längd och vikt (utan att vara tjock för den delen) och många tror hon är minst året äldre än hon är.

Så ta det lugnt, Vill du inte tvinga bort ditt barn från amningen så gör inte det på den här läkarens kommentarer! Gör det inte på någons kommentarer utan lita till ditt barn och dig själv. Det krävs mycket styrka att följa sitt hjärtas röst om det inte sammanfaller med vad auktoriteter som läkare/bvc eller normen i samhället förespråkar.

Själv visste jag ingenting om amning innan jag hade barn, och hade du frågat i förväg hur länge jag skulle amma skulle jag kanske svarat ett halvår till max ett år. Men då visste jag ju ingenting! Längs vägen har jag lärt mig från att följa mitt barns känslomässiga och närhetsmässiga behov och läst mig till all information bland annat här på amningsbloggen och nu känner jag att barnet får amma så länge det är viktigt för henne. När hon inte vill längre - och den dagen kommer -då ger det sig självt.

/ en annan "Anonym"