tisdag 10 maj 2011

Må-bra-argumentet är ett dåligt argument

Av Eva-Lotta Funkquist

Livsmedelsverket har slagit fast att 1-2 glas vin (eller motsvarande) 1-2 gånger i veckan är okey då man ammar (jag känner mig tvungen att tillägga: detta gäller inte då man är gravid). Vi har skrivit om det här tidigare på bloggen. Många ammande kvinnor hade räknat ut det här okeyet med logikens hjälp innan livmedelsverket gick ut med budskapet; mjölken får ju samma promillehalt som blodet och barnet kan alltså inte få i sig speciellt mycket genom amning.

Häromdagen intog en ammande mamma dessa 1-2 glas vin på en bar. Någon sorts moralpanik uppstod (klicka på rubriken). Många tidningar skrev om händelsen och föreningar uttalade sig. "Alla barn har rätt till en alkoholfri uppväxt", konstaterade Ungdomens nykterhetsförbund. Det här störde Erik Helmerson (ledarskribent på DN) och han kontrade på lördagens ledarsida (7/5):

"Däremot har alla barn rätt till en förälder som mår bra - och vem är i större behov av ett glas vin än en småbarnsförälder?"

Nu, menar jag, brister logiken. Handlingar som påverkar barnet blir ALDRIG rätt för att den vuxne mår bra av dem. Barnet är utsatt och beroende. Att få barn innebär umbäranden. Det inser så gott som alla föräldrar. De allra flesta är beredda på umbäranden. Samtidigt måste informationen från myndigheter (om umbäranden som bör följas) vara sakligt korrekta.

Att säga att något är okey därför att föräldern mår bra av det är inte sakligt korrekt. Föräldrar kan må bra av allt möjligt konstigt. Må-bra-argumentet kommer t.ex. ofta upp angående femminutersmetoden: om föräldern mår bra av att barnet får lära sig att somna själv genom att gråta sig till sömns, så mår barnet bra av det.

Nej, Erik Helmerson, det där argumentet håller inte. Budskap till föräldrar måste vara sakligt och logiskt riktiga!

11 kommentarer:

Lisa sa...

Bra skrivet! Samma argument används ju om egentid, att det är OK att tvinga barnet i säng och till och med använda 5-minutersmetoden eller andra hårda metoder för att föräldrarna behöver egentid för att må bra.

Visst måste man ta hänsyn till sina egna behov också, men barnen ska inte behöva lida för det. Och att säga att alkohol är ett behov för småbarnsföräldrar låter lite läskigt...

solängel sa...

Har precis bloggat om det här själv. När blev egentligen rätten till ett glas vin för föräldern viktigare än barnets rätt till en nykter och klartänkt förälder? Oavsett om man ammar eller ej?

Här går det att läsa vad jag skrev nyss: http://solangels-tankar.blogspot.com/2011/05/amning-och-alkohol.html

Andrea sa...

Men vad arg jag blir. Så om en ammande mamma tar ett par glas vin på en bar, då ska plötsligt alla tycka. För det har ju aldrig hänt att småbarnspappor druckit alkohol?!?

Eva-Lotta sa...

Jo så är det nog Andrea, folk tycker mer om kvinnor dricker. Fast den mest omtalade drickande småbarnsföräldern på stan var nog en man? Den moderate riksdagsmannen Per Bill.

Anonym sa...

Jag måste bara säga att jag inte förstår det här inlägget riktigt. Nu har jag läst det tre gånger och förstår fortfarande inte om du Eva-Lotta tycker att det är okej eller inte att en ammande mamma tar ett glas vin?
Som jag läser inlägget tycker du att det är okej, för inte så mycket går över i mjölken, MEN inte för att mamman mår bra av det? Nähä, tänker jag, så det är okej att dricka vin men bara om man INTE mår bra av det?!
Förklara gärna tydligare vad som var din poäng här för jag fattar inte!

Anonym sa...

Jag tycker inte det är OK att trakassera mammor. Denna mamma gjorde ju inget fel, man kan få drycka 1-2 glas utan att det påverkar barnet. Så fort man får barn så ska alla lägga sig i och ha synpunkter, men jag tycker det är verkligen att gå för långt att förneka en ammande kvinna att köpa ett glas vin. Det är trakasseri. Lämna mammorna i fred!

Eva-Lotta sa...

Anonym!
Nej så menar jag inte. Min poäng är att ledarskribenten gör debatten osaklig genom att hävda att något är okey därför att föräldern mår bra av det. En gravid kan också må bra av att dricka, en som ska köra bil kan också må bra av att dricka, en som ska passa barnen på dagis kan också må bra av att dricka...

Jag tycker att man kan kräva mycket av en ledarskribent.

Anonym sa...

Eva-Lotta,

Jag tror inte han menade att ALLT en förälder gör för att må bra är också bra för barnet. Han hänvisade till just detta fall - en mamma som tar 1-2 glas vin (vilket är helt ok) och att hon dessutom mår bra av det, samtidigt som hennes barn inte far illa. Mer än så menade han nog inte. Han tycker att vi föräldrar har rätt att må bra och unna oss något ibland.
Det känns som man målar upp en bild här på Amningsbloggen om hur vi kvinnor helst ska vara - att vi alltid ska tillfredställa våra barns behov och önskningar på vår egen bekostnad. Man pallar inte alltid det! Ibland behöver man ta hand om sig själv också, och om inte barnet far illa av det, så är det OK.

Heidi sa...

Jag fattar det så här:

Det man bör diskutera i den här frågan är: Hur påverkas barnet av att mamman är påverkad av alkohol? Hur mycket alkohol får barnet i sig själv? HU rmycket påverkar det osv...

Det är där diskussionen bör ligga, inte i hur mamman mår av att dricka alkoholen, för hon är vuxen och inte ett värnlöst barn.

Sen får man väl tycka vad man vill.

Heidi sa...

Och samma diskussion gäller ju förstå om det vore en pappa, det behöver jag kanske inte ens tillägga, det är ju självklart...

Eva-Lotta sa...

Tack Heidi...
Precis så
Och det borde väl en ledarskribent klara...
Och man kan dra olika slutsatser...
Precis som de som kommentatorerna här har gjort.

Och tillsist: det bra att ha exempel när man säger att Amningsbloggen målar upp en bild av hur kvinnor ska vara... Jag har t.ex. en tillåtande inställning själv till alkohol och amning...Den delar jag inte alls med alla...Och jag kan helt förstå och leva med att andra har en annan. Och jag tror att jag skulle kunna ändra på min.