fredag 15 juli 2011

Har du amningshår?

Av Marit Olanders

Norska Ammehjelpens blogg Fulle Mugger skriver om en tidningsintervju med en hårstylist om håravfall i samband med barnafödande. All näringen går till mjölken och därför blir det inget kvar till hår, hud och naglar, påstår stylisten. Men det stämmer inte. Även om man inte ammar tappar man hår efter förlossningen.

Bakgrunden är att man inte tappar hår i samma takt som vanligt när man är gravid, vilket antas bero på hormonomställningen. Många upplever att de får tjockare och bättre hår under graviditeten och kan kanske ha längre hår än vanligt. När graviditetshormonerna sedan lämnar kroppen börjar håret falla av, plus att man återgår till att tappa hårstrån i samma takt som vanligt. Det kan bli mycket hår i duschsilen om man har långt hår och det sker oberoende av om man ammar eller ej.

De goda nyheterna är att håret växer ut igen. Redan 6-12 månader efter förlossningen har håret återfått sin vanliga tjocklek, skriver Ammehjelpen.

Kellymom ger tips på vad man kan göra medna man väntar på att håret ska växa ut igen. Särskilt gillar jag punkten att få en riktigt bra hårklippning. När man har en liten bebis är det extra bra med en frisyr som sköter sig själv.

2 kommentarer:

Madelene sa...

Ja tänk vad seglivad även den myten är. Försökte förklara för min frisör som ville sälja vitamintillskott, men hon ville inte höra på det örat. Det finns alltid någon som kan tjäna pengar på att myter hålls vid liv...

Johanna sa...

Minns när min frisör flera gånger upprepade att det märktes på håret att jag nu slutat amma.
Jag ville inte att hon skulle känna sig bortgjord så jag sa inte att jag delammade två barn. (Men jag var gravid med ett tredje så kanske var det därför håret var extra fint.)