torsdag 18 augusti 2011

Amma med medicin mot neuropsykiatriskt funktionshinder

Av Eva-Lotta Funkquist

Jag har letat efter information om amning och, vad som i dagligt tal brukar kallas AD/HD-medicin, och just inte kunnat hitta så mycket. Vad det står i FASS om de två vanligaste medicinerna och amning kan du läsa här och här.

Jag fick ett mejl från en av våra läsare, som har ett neuropsykiatriskt funktionshinder, står på medicin och ammar och hon tyckte gärna att jag kunde återge hennes berättelse på bloggen. Så här berättade hon (något förkortat och redigerat):

Jag har haft svårt för kroppskontakt när barnen blivit lite större (mot året). I ett fall vet jag att jag slutade amma pga detta, jag klarade inte den fysiska närheten/ intrycket. Om det har med att jag då hade dragit ner på amningen och därmed hormonerna låter jag vara osagt, men jag tror det har med saken att göra (slutade nattamma + ammade mest morgon och kväll för det var den gängse modellen). Jag skulle nog rekommendera att mamman med neuropsykiatriskt funktionshinder som vill amma länge försöker amma så mycket hon kan (alltså efter barnets behov då).

Jag har slutat med medicinering när jag blivit gravid och sedan blivit tillsagd att jag inte kan amma då jag tar den. Det här har varit en orsak till att sluta amma, för att jag skulle kunna börja medicinera igen för att kunna jobba.

Denna gång har jag en toppenläkare, påläst. Enligt honom kan man inte amma på metamina men däremot ritalin. Man får ta från fall till fall då vissa barn uppvisar tecken som oro, rastlöshet mm. Men gör inte barnet det ser han inga hinder att medicinera. I övrigt rekommenderar han att man försöka amma först en-några timmar efter medicinintag (ex om man jobbar så går det ju bra). Och att man håller så låg medicindos som man kan (men ändå fungera bra).

Min son visar inga som helst tecken om jag äter medicin eller inte. Då blir han mer påverkad av om jag dricker kaffe måste jag säga.

Att jag kan medicinera har även gjort det mycket härligare och enklare att fortsätta amningen, så som jag alltid velat göra, eftersom intrycken av beröringen från barnet inte stör mig alls. Jag håller inte det schemat läkaren satte upp ska jag erkänna utan ammar helt fritt och tar medicin efter behov. Detta då jag inte ser några effekter på honom.

6 kommentarer:

Sofie sa...

"metylfenidat:
Ritalin 1 Passerar över till bröstmjölk i låg grad. Barndosen beräknas till 0,0025-0,0154 mg/L (15-80 mg/dag). Den relativa barndosen beräknas till
0,16-0,2 %. Inga negativa effekter har rapporterats hos två ammade barn. Risken för barnet anses vara låg. (359).

Uppdaterad 2007-09-11"

Sorgligt att många läkare inte kan läsa längre än FASS och ta lite eget ansvar över sitt arbete.
Visst är två barn inte mycket. Däremot farmakodynamiken visar ju på att risken borde vara låg för alla friska barn.

Det verkar svårt med amningskompetensen i läkarkåren. Jag har blivit rekommenderad att sluta amma pga tillfällig värk!!

Anna E sa...

På Läkarprogrammet i Göteborg har man helt nyligen infört en föreläsning om läkemedel vid graviditet och amning, som ett sätt att råda bot på kunskapsbristen. Det är jag som föreläser. Jag ger studenterna tips på var de kan hitta information när de hamnar inför en specifik frågeställning, för FASS räcker inte alls, använder man bara FASS blir det inte mycket ammande av.

Lin sa...

Kan man inte också tänka sig att de flesta råd i tex Fass -utgår- ifrån att barnet är mycket litet? Att något som kanske är mindre bra att äta när barnet är nyfött/väger lite, kanske inte är några problem att äta när barnet är lite större?
Man kanske inte har gjort så många beräkningar på ammande ett- eller tvååringar?

Sofie sa...

Anna E: nu blir jag nyfiken!
Vilken termin ingår det i, och när infördes det?
Jag läser till läkare i Gbg.

Sofie sa...

Missade att skriva att citatet i min första kommentar är ifrån janusinfo.se!

Anonym sa...

Jag undrar om ovanstående enbart gäller direktverkande tabletter eller om det även går att använda depottabletter och amma. Jag har fått Concerta utskrivet och har svåra samvetskval huruvida jag vågar amma eller ej. Vi är verkligen inte redo för amningsavslut men samtidigt behöver jag verkligen medicinen för att vara en så bra förälder som möjligt.