måndag 12 september 2011

Att upphöra med nattamningen är inte lösningen på det mesta

Av Eva-Lotta Funkquist

1907 fattades ett beslut i västerländsk spädbarnsvård. På en internationell konferens bestämde manliga pediatriker att alla spädbarn skulle äta på klockslagen 06, 10, 14, 18 och 22. Amningsfritt på natten alltså. Det vetenskapliga stöd man hade var att man, via röntgenundersökningar i Tyskland, hade visat att det tog 4 timmar innan magsäcken var tom efter att spädbarnet fått en "portion" mjölk. I övrigt var det hela ett frejdigt påhitt helt utan förankring i någon sorts evidens. Man tänkte sig att man skulle råda bot på all möjlig sorts social problematik genom att kvinnorna uppfostrades till aseptisk amning. Om mammorna inte följde råden hävdade barnläkarna att spädbarnen skulle drabbas av alla möjliga sorters matsjälkningsproblem och även få kolik. De skulle bli bortklemade och allmänt svaga. Det senaste halvseklet har råden kritiserats av ammande mammor (och pappor). Den medicinska vetenskapen har dock aldrig gjort någon egentlig avbön, varpå den reglerande amningen dyker upp i alla möjliga sammanhang och som lösningen på alla möjliga medicinska och sociala problem. Vi har uppmärksammat det tidigare här på bloggen. Tilll exempel för läkare ut idén, utan eviden, att man måste sluta amma på natten eftersom barnets insöndring av tillväxthormon annars skulle störas. Klicka på rubriken.

Just den här argumentationen som en orsak till ett mer reglerat amningmönster tycks vara på uppåtgående. Flera hjälpmammor har nyligen fått frågor från mammor, som på BVC fått höra just detta, att barnets tillväxt kan påverkas negativt av nattamning. Anledningen till uppgången är förmodligen att det blir ganska svårt för en förälder att argumentera emot. Det förefaller ju vara avancerade medicinska kunskaper som ligger bakom.

Som hjälpmamma får man höra mycket besynnerligt. Jag brukar alltid uppmana alla mammor och pappor som berättar om konstiga och ovetenskapliga råd att mejla eller skriva brev till sitt läns barnhälsovårdöverläkare. På så sätt kan ju hen anordna fortbildning där behov föreligger. Ja, eller hur!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Så här står det på 1177.se (ganska nyskriven artikel tror jag)
"Hur ofta ska barnet äta?
........Det kan vara bra att ha ett uppehåll på ett par timmar så att barnet sedan kan äta sig ordentligt mätt. Men det bör inte gå mer 4 timmar mellan varje mål"

Är detta enligt vetenskap och beprövad erfarenhet?

Amningsbloggen sa...

Anonym! Nej det finns ingen vetenskap bakom det där. Det är samma gamla avdammade råd som kvinnor fick höra för några decennier sedan, då man skulle "spara ihop" mjölk till en amning, men amning fungerar ju inte så.
Hälsar Éva-Lotta

Anonym sa...

Tack Eva-Lotta!
Synd att man ger sådana råd fortfarande.
Det finns i alla fall en länk till Amningshjälpen sida.

Anna Herting sa...

Jag tog mig friheten att skriva följande till 1177.se:

Hej!

Jag läste följande på sidan http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Barn-och-foraldrar/Mat-somn-och-praktiska-rad/De-forsta-manaderna/Barnets-forsta-manader---mat-somn-och-skrik/ om hur barnet ska "äta":

"Det kan vara bra att ha ett uppehåll på ett par timmar, så att barnet sedan istället kan äta sig ordentligt mätt. Men det bör inte gå mer än fyra timmar mellan varje mål."

Jag reagerar som styrelseledamot i föreningen Amningshjälpen på den formuleringen. Det finns mig veterligen inga vetanskapliga belägg för att det skulle finnas några fördelar med att amma på det sättet. Tvärt om är det att rekommendera under _hela_ amningsperoden att mamman följer barnets signaler. Det kan vara viktigt att inte amma för sällan, eller för få gånger per dygn, men att glesa ut amningarna är i princip alltid ett risktagande, då mjölkmängden avtar, och endast i undantagsfall en fördel. Uttalandet tyder på en okunskap i hur mjölkbildningen styrs.

Dessutom är det tråkigt att amningen kallas "äta" då amning hndlar om lika mycket tröst och samvaro som det handlar om mat.

mvh
Anna Herting

Vi får se vad de svarar!

Amningsbloggen sa...

Anna H. Bra jobbat! Sen är det ju också så att ett barn som sover behöver man inte väcka. Jag får ganska ofta frågor om det från mammor och pappor till förtidigt födda barn. De har blivit tillsagda att väcka barnet, varpå lätt absolut ingen i familjen sover. Ett friskt fullgånget barn kan man alltså låta sova mer än fyra timmar, hela natten också om allt fungerar fin fint. Ibland vill barnen ha det så, även om det är ovanligt. Det här gäller även förtidgt födda med en fungerande amning. De vaknar och "säger till" och man kan lugnt följa deras signaler.
Hälsar Eva-Lotta

Anna Herting sa...

Ja, men med en dåligt fungerande amning och ett slött barn de första veckorna kan det vara viktigt att inte amma/mata _färre_ än 12 ggr per dygn. Men de behöver inte vara jämnt fördelade över dygnet.

I övrigt håller jag med om att man kan lite på barnet.

Andrea sa...

Jag upprepar samma ramsa som jag brukar när nattamning är på tal: bara för att barnet slutar AMMA på natten betyder inte det automatiskt att barnet SOVER.
Många byter ut amningen mot välling och fastnar i ett gå-upp-mitt-i-natten-och-skaka-välling-träsk.
Andra får, liksom jag, barn som (troligen pga kvällsvälling) helt enkelt inte ville äta alls nattetid efter åtta månaders ålder. Inte sjutton sov han för det, först i tvåårsåldern vände det med sömnen. Helt av sig själv...

Kajsa sa...

Det här är så himla intressant! Jag hade absolut ingen aning! Vårdcentralen och ,som andra ju säger här, även 1177 har en helt annan definition av "fri amning". Jag stötte på den här bloggen när jag letade efter böcker om amning för att jag inte riktigt kände mig i harmoni med min amning. Jag kan alltså göra precis som det känns utan dåligt samvete. Så skönt!

Anonym sa...

Det är lite som med Kejsaren och kläderna. BVC ger råd efter bästa förmåga. Föräldrar följer BVC´s råd efter bästa förmåga.
Men ingen törs säga att BVC har fått för lite utbildning för att bra råd.
Undrar varför det är så. Hur kommer det sig att en arbetsgivare kan se sig själv i spegeln när denne utsätter sina arbetare för den situationen?
/Ingrid (som väljer anonym pga problem att logga in på blogger just nu)