tisdag 1 november 2011

Amningsbloggens nappflasktest del 5

"Kommer inget sött"

Av Marit Olanders

Amningsbloggens expertammare Katrin*, 6,5 år, testade sju nappflaskor för Amningsbloggens räkning. Katrin ammade regelbundet fram till 5,5 års ålder och ammar fortfarande av och till. Framför allt tyckte hon att ingen av de testade nappflaskorna liknade bröstet, vilket tillverkarna påstod. Men hon hade också kommentarer om vad som kom ut ur flaskorna, som testades med vatten.

Katrin påpekade flera gånger att det inte kom bröstmjölk ut flaskorna. ”Det kommer inget sött” sa hon om Bambinos flaska, och om Esskas ”Kommer vatten och ingen bröstmjölk”.

Bröstmjölk har en speciell, söt smak. Smak och konsistens ändrar sig också under pågående amning, då mjölken först är mer söt och läskande och sedan gradvis blir fetare och rundare i smaken. Även om det är bröstmjölk i flaskan har vi inte kommit dithän att vi kan efterlikna denna gradvisa övergång från förmjölk till eftermjölk.

Också vad gäller bröstmjölk och bröstmjölksersättning skiljer sig smaken åt. Bröstmjölk har en sötare, rundare smak, medan bröstmjölksersättning har en mer endimensionell smak.


*"Katrin" är ett fingerat namn

13 kommentarer:

Knyttets mamma sa...

Jag läste nånstans att nya rön säger att det där med för- och eftermjölk inte stämmer...?

Marit Olanders sa...

Det stämmer inte att mjölken delar sig i två fraktioner, för- och eftermjölk (där förmjölken blir den "dåliga" magra mjölken och eftermjhölken den "bra" feta mjölken. _Ju oftare man ammar, desto mer "blandad" är möljken och det finns ocvkså mer som komplicerar det där med för- och eftermjölk. Jag vet inte vad det är fär rön du mena,r allt jag har hört är att på det stora hela stämmer det att när trycket i möjlkgångarna är lågt, dvs mot slutet, utsöndras det mer fett i mjölken.

motvalls sa...

För att inte tala om den mjölkfria mjölkersättningen som smakar typ tapetklister...det är ett under att barn kan lära sig äta den...

Amningsbloggen sa...

En viktig sak med den mjölkfria ersättningen är att barn troligtvis inte känner smaken, eftersom den är besk.
Hälsar Eva-Lotta

motvalls sa...

Ah intressant...den har ju verkligen en märklig smak.

cocco sa...

Jag tycker Althera smakar helt ok. Vi har den i pannkakasmet här

Lina S sa...

Jag undrar hur Katrin hade svarat om hon hade ammat en annan kvinnas bröst än son egen mamma. Hon kanske hade svarat liknande. Jag menar, alla bröst är ju så olika, så det måste finnas en oändlig variation i form. Och det är klart att en flaska inte kan likna ALLA bröst. Bara en tanke..

Knyttets mamma sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Knyttets mamma sa...

Jag är övertygad om att vilket bröst som helst är mer likt vilket annat bröst som helst än en flaska liknar NÅGOT bröst (om så bara genom egenskaper som levande hud, mjukhet, formbarhet, kroppsvärme och så vidare).

Sedan gissar jag att sugtekniken på olika bröst inte skiljer sig nämnvärt ens för ett "nischat" barn. Men jag är inte amningsutbildad, så...Vad säger Amningsbloggen?

Anonym sa...

Men det finns väl ingen som på fullaste allvar tror att det finns nappflaskor som är PRECIS som bröst?! Precis som med allting annat får man väl fatta själv att man ska ta marknadsföring med en nypa salt? Marknadsföring för hälsokostprodukter, bilar, V75, whitening tandkräm, vad som helst, det är ju samma sak!
Däremot lär ju de moderna nappflaskorna vara betydligt mer lika bröst och bättre för bebisarna på alla möjliga sätt (hygien, material, form, etc) än sina föregångare. På 1970-talet, berättade min mamma, fick de göra hål i napparna själva med en nål. Det gick åt många nappar och många stunder med ledsen bebis innan de fick till rätt storlek på hålet...

Marit Olanders sa...

Olika barn kan använda lite olika sugteknik , vilket till en del kan ha anatomiska förklaringar.
Olika nappflaskor kan vara marginellt mer lika bröst genom att de har större och mjukare nappar, men då är risken som jag upptäckte i stället att nappen viker sig inåt så att flaskna innehåll inte kommer ut.
Det var just likheten med bröst jag ville undersöka med det här testet. Slutsatsen var att inte ens de påstått bröstlika napppflaskorna kom i närheten av att likna riktiga bröst.

Knyttets mamma sa...

Anonym 06:09

Vad ledsen jag blir av ditt inlägg. Snacka om att skuldnelägga dem som "gått på" bröstliknande flaskor och vars bebis blivit sugförvirrat!

Att människor är lättlurade är ett faktum. Därför har Sverige regler mot vilseledande reklam.

Att folk har svårt att se skillnad på information och reklam har för övrigt visats tydligt i kommentarer här på bloggen, där en del förespråkat att barnmatsföretag måste få "informera" om sina produkter!

Som nybliven förälder är man ofta inte särskilt kritisk, varför jag tycker att företag som skor sig på den gruppen borde tvingas följa ännu strängare regler!

PS. Oj vad trist att din mammas generation inte var förutseende nog att göra hål nappar i förväg! Apropå att tänka själv...

motvalls sa...

Klart att information å reklam är väldigt olika saker. Å det vore ju då bra om t ex bvc kunde ge råd kring både amning å olika flaskor. Vissa önskar det ena, andra det andra å en del önskar både amma å flaskmata. Mitt bvc tipsade bara om en enda flaska, inget resonemang, ingen diskussion. De hänvisade till barnaffären...å det är ju just säljinfon jag inte ville ha... Å när bvc dessutom delar ut kylväskor med tryck från ett läkemedels/mjölkersättningsföretag blev jag bara mer skeptisk till allt de sa.

Nyblivna föräldrar är ovana å kanske ängsliga men knappast okritiska. Jag vet inget tillfälle då vi är så kritiska som när det gäller vårt lilla barns bästa. Vi vill ha bra råd, så opartiska som möjligt, å vi är alla väl medvetna om att flaskor aldrig blir bröst.