onsdag 22 februari 2012

The Guardian utmanar Facebooks amningsfobi

Av Marit Olanders

Med över 800 miljoner användare världen över är Facebook oerhört inflytelserikt. Att det är lika förbjudet att lägga upp amningsbilder på Facebook som det är att visa våldtäkt, nekrofili och pedofili är därför inget man kan vifta bort, menar The Guardian. Genom att ha kvar förbudet mot att visa amning rättfärdigar Facebook varenda köpcentrumsvakt som någonsin har sagt åt en ammande mamma att skyla sig eller gå därifrån.

När en kvinna får veta av Facebook att hennes amningsbilder har tagits bort blir hon sannolikt förödmjukad, ledsen och ett steg närmare att ge upp amningen i förtid.

Därför utmanar nu The Guardian Facebook.Man kan mejla sina amningsbilder till The Guardian så lägger de upp dem på sin Facebooksida, och så får vi se vad som händer.

Längst ner i artikeln i denna länk står mejladressen som man ska använda.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket bra grepp! Jag är på så snart jag kommit hem till mina bilder. Min bild togs bort av FB. Kände mig verkligen kränkt och undrade över vems tolkningar av verkligheten som får råda. En mamma som ammar- hur kan det klassas som Offensive idag när vi matas med verkligt Offensive material överallt inom olika media!!??

Heidi sa...

Har skickat in bild!! Vad glad jag blir av detta, att the Guardian vill göra något! :D

motvalls sa...

"När en kvinna får veta av Facebook att hennes amningsbilder har tagits bort blir hon sannolikt förödmjukad, ledsen och ett steg närmare att ge upp amningen i förtid."

Förödmjukad ja. Ledsen ja. Men att facebooks fjantiga bildpolicy skulle bidrag till att nån vill sluta amma tror å hoppas jag verkligen inte. Snarare borde väl kvinna bli peppad att fortsätta visa upp amning som nåt positivt?