fredag 16 mars 2012

Amning, sex och fertilitet

Av Marit Olanders

Den första tiden efter förlossningen är det vanligt att sexlivet gör en paus. Efter några dagar, veckor eller månader brukar lusten komma tillbaka om man fortfarande trivs i förhållandet och tänder på sin partner.

Amningen påverkar könsorganen. Oxytocinpåslaget vid amningen får livmodern att dra ihop sig snabbare efter förlossningen och kvinnor som ammar blöder mindre. Hormonet prolaktin, som styr mjölkbildningen, har en hämmande effekt på ägglossningen. Hur länge det dröjer innan man får ägglossning och mens tillbaka efter förlossningen om man ammar är mycket individuellt. I vår del av världen händer det ibland att kvinnor får tillbaka mensen efter bara en handfull veckor, trots täta amningar. Andra delammar i flera år utan att få mens. Skönt om man vill slippa, trist om man vill bli gravid på nytt. Man kan behöva dra ner på amningen för att ägglossningen ska komma igång.

Både den mindre blödningen efter förlossningen och utbliven mens gör att ammande kvinnor hushåller med sitt järnvärde.

Den första tiden efter förlossningen kan också slemhinnorna i slidan och de yttre könsdelarna vara torrare och skörare än vanligt. Glidmedel avhjälper det.

Man behöver inte ha ägglossning för att ha sexlust. Då skulle ju inga kvinnor som äter p-piller eller har passerat klimakteriet ha sexlust eller vara sexuellt aktiva. Man kan ha sexlust även om man ammar och inte har fått tillbaka mens och/eller ägglossning, och man kan ha sexlust om man ammar och har fått tillbaka mens och ägglossning.

Det kan läcka lite mjölk under sexet ifall man ammar. För det mesta men inte alltid avtar mjölkläckaget efter den första tiden. Det kan kännas genant, men går att lära sig att bortse ifrån.

10 kommentarer:

maja sa...

för mig dröjde det 18 mån innan mensen kom tillbaka och då hade jag dragit ner på amningen rejält vid det laget. jag är lite nyfiken på varför en del kvinnor i "den här delen av världen" får tillbaka mensen efter bara några veckor? hur ser det ut i andra delar av världen?
tack för en bra blogg!

Knyttets mamma sa...

Kul att du nämnde järnvärdet tycker jag! Vi mätte nämligen varandras hb på utbildningen härom veckan och jag hade 145. Blev rätt fascinerad för jag har alltid legat runt 130 förutom under graviditeten då det var nere på 116 vid ett tillfälle... Jag tänkte att det måste ha att göra med att jag fortfarande inte fått tillbaka mensen trots att barnet är nästan 16 månader. :)

Anonym sa...

Jag fick tillbaka mensen efter bara 8 veckor trots tät helamning dygnet runt (aldrig mer än 2 timmar mellan amningstillfällena) - båda gångerna! Hade faktiskt sett fram emot en blödningsfri tid, men så blev det inte...

Sofia sa...

Jag fick också tillbaka mensen 8 veckor efter förlossningen! Helammade natt och dag...
Och jag undrar också över vad som menas med "i vår del av världen"...??

Marit Olanders sa...

Det verkar vara ett västerländskt fenomen. i andra kulturer dröjer mensen ofta längre.

Inger sa...

Lite ot men jag hoppas att Amningsbloggen följer @sweden som denna vecka (22 mars) är @ladydahmer och propagerar för långtidsamning!

twitter.com/sweden

Sofia sa...

Marit Olanders: Källa på det??

Nathalie sa...

En av mina största farhågor är att inte mensen ska dra igång tills man vill skaffa barn nästa gång och att man tvingas sluta amma! Som tur är vill vi ha lång tid mellan barnen men tänk om vi fortfarande ammar då? Inte lätt att bli gravid utan ägglossning och mens.. Nä, då föredrar jag att ha mensen tidigt!

zandrama sa...

Jag har fått tillbaka mensen vid 6, 9 resp 7 månader med de tre första. Med fyran nu fick jag tillbaka den efter 10 veckor. Snacka om att bli besviken, och förvånad. Men å andra sidan har fyran ett helt annat amningssmönster än de andra tre, hon ammar betydligt glesare, men längre stunder.

Marit Olanders sa...

Hej Sofia! Här är den jag tänkte på: http://www.sciencemag.org/content/207/4432/788.abstract

Originalartikeln: http://www.melvinkonner.com/images/PDFs/articles/nursing%20frequency%20science%201980.pdf

citat: Among the !Kung, hunter-gatherers of
Botswana and Namibia, the long intervals
between births-44.1 months in traditional
bands (10)-has puzzled investigators.

http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=1335188