fredag 31 augusti 2012

Stress och okunskap tros orsaka sjunkande amningstal

Av Marit Olanders

De flesta kvinnor i Sverige vill amma, men allt färre får uppleva att amma sina barn så länge som de hade önskat. Varför? Ja inte är det mammornas fel i alla fall. i Nyhetsmorgon i TV4 diskuterade amningsbarnmorskan och forskaren Kristin Svensson och mamman Emma Pettersson okunskap, stress på förlossningsavdelningarna och bristande tilltro till kvinnor i allmänhet och deras förmåga att amma i synnerhet.

Se klippet här.

3 kommentarer:

Signe sa...

O, Kristin är så otroligt bra, även mamman. Och ja, redaktionen. Blir alltid oroligt att det ska urarta i gräl, polarisering eller vad man nu ska kalla det.
Dessvärre är dessa statistiken från två år sedan, och det finns väl egentligen inget som tyder på att nedgången har avtagit, eller?
Nämnas kan att försäljningen av modersmjölksersättningar ökade från 2009 till 2010 med 15 procent (i pengar räknat).
Signe F.

Anonym sa...

Jättebra inslag!

Uppsala ligger högst i landet när det gäller amning har jag för mig? Samt har BB på väg som gör hembesök hos alla nyförlösta mammor som åker hem tidigt från sjukhuset. Man kommer tack vare det undan det "glappet" från att man lämnar BB till att man får kontakt med BVC och man får hjälp i just sin hemmiljö där man ju ska vara sedan. Här måste det väl finnas ett samband? Vore inte BB på väg något för andra kommuner att snappa upp?

Anonym sa...

Går det verkligen till såhär, att mammor inte får en lugn stund med barnet på bröstet innan de ska förflyttas?? Jag födde barn på KSS i Skövde och hade turen att inte stressas på. Både jag och bebis fick vila i lugn och ro och under den tiden hittade bebisen till mitt bröst och den allra första amningen skedde. En sådan fin härlig stund att minnas! Jag valde själv att åka hem från BB tidigt, men då trygg med att personal sett att amningen verkade funka. Visst var jag orolig över om bebisen fick i sig tillräckligt men via telefon fick jag jag stöd och råd. Och min amning har aldrig gjort ont. Tänk att många av de olyckliga och smärtsamma amningshistorierna kunnat undvikas om mamma och barn bara fick en stund i lugn och ro, hud mot hud, efter nedkomsten.