torsdag 6 september 2012

Dementi för väl hundrade gången

NEJ, AMNINGSHJÄLPEN OCH AMNINGSBLOGGEN SÄGER INTE
"ALLA KAN AMMA"!

Av Marit Olanders

Jaha, nu har det hänt igen. En ledande person inom Amningshjälpen blir intervjuad och får bemöta att det står på Amningshjälpens hemsida och på Amningsbloggen att alla kan amma.

Jag kan garantera att det aldrig har stått i ett inlägg på Amningsbloggen. Vi är flera som har gått igenom Amningshjälpens hemsida flera gånger och inte heller där har vi hittat det, någonsin.

På den tid då jag var redaktör för Amningshjälpens tidning Amningsnytt gick jag igenom arkivet, alla tidningar från 1974 och framåt, för att se om detta nu så utskällda "alla kan amma" fanns där. Jag hittade det inte någonstans.

Enligt personer som var aktiva inom amningsrörelsen på 1970-talet och 80-talet myntades uttrycket "alla kan amma" en gång i tiden för att stärka kvinnor. Det var en motvikt till uppfattnginen som fans då, att moderna kvinnor helt enkelt inte var kapabla att amma sina barn. Man såg ju att nästan alla som började amma slutade igen inom några veckor eller månadero ch det spekulerades mycket om vad det berodde på. "Alla kan amma" betydde då att (så gott som) alla hade de fysiska förutsättningarna för att amma - minst ett bröst och ett barn - i den menignen "kunde" amma.

Uttrycket var tänkt att stärka kvinnor men kom att få motsatt effekt när folk trodde att det bara var att lägga barnet till bröstet så skötte naturen resten. Det skapade en olycklig uppdelning i kvinnor som "kan" respektive"inte kan" amma.

Jag har läst pedagogik de senaste åren och då även tenterat kunskapsbegreppet. Att "kunna" något är ett begrepp med många olika delvis överlappande betydelser. Människan är det mest sociala djuret av alla, det som är mest beroende av inlärning och som har minst medfött. All denna inlärning har till och med föreslagits vara förklaringen till att det dröjer så länge innan människobarn blir vuxna - för att vi ska hinna lära oss allt!

I ljuset av detta blir uttrycket "alla kan amma" förutom att det är felaktigt både ytligt och intetsägande. Både vi människor och själva amningen är mer komplicerade än så. Inlärning och kunskap har fått en egen etikett på bloggen. Klicka in dit om du vill läsa mer.

33 kommentarer:

Johanna Stenius sa...

Jag tycker det är bra att ni nu kommer till klarhet och tydliggör vad ni inte vill sända för signal!

Jag läste förresten nyligen i Amningshjälpens ordförandes blogg att hon anser att alla kan amma. Men det kanske, precis som den här bloggen, är hennes personliga åsikt och inte står för Amningshjälpens åsikter.

http://lagomtnormativt.blogspot.se/2012/07/mat-som-uppror.html?m=1

Knyttets mamma sa...

Du läser (tolkar?) du onödigt slarvigt, Johanna. Hon är ju himla tydlig med vad hon menar och inte med att alla kan amma och skriver specifikt att det är hennes definition av uttrycket (hennes, inte Amningshjälpens, inte konstigt att motsättningar uppstår när till och med uttalanden med disclaimers förvrängs i efterhand).

Marit Olanders sa...

"Nu kommit till klarhet" jag har precis sagt att det aldrig har stått här! Och jag tror de flesta av Amningsbloggens läsare tänker, Johanna, att du missförstår Ingrid med flit - eftersom hon inte skrev ut explicit "de fysiska förutsättningarna". Man ska inte behöva att i varje stund belasta språket med den otympligheter som formuleringar med matematisk exakthet medför. ibland kan man behära lite mer av sina läsare, där du Johanna hör till de mest trogna.

Anonym sa...

Johanna, signalen och budskapet har inte ändrats, detta är ju bara ÄNNU ett försök på att få folk att läsa rätt och sluta uppröras över åsikter som ingen har.
Tina

Anonym sa...

det ni menar är att alla kan lära sig amma eller?
/linn

Lina sa...

I det här inlägget från 2010: " Den största myten av dem alla", går ju du Marit in för att dementera "myten" om att alla INTE kan amma. Det är ju lätt att tolka det som att du menar att alla visst kan amma. Du får gärna kommentera detta.

Marit Olanders sa...

i inlägget skrev jag "Det är nog den största amningsmyten av dem alla att man bara ska kunna amma, utan att få lära sig eller öva."


Vill för säkerhets skull påminna om det här inlägget: http://amningsbloggen.blogspot.se/2010/04/jag-struntar-i-hur-du-matar-ditt-barn.html

Marit Olanders sa...

linn, jag tror inte att någon har något säkert svar på din fråga. Vi lever i en kultur som säger sig vara för amning men som inte kan ge kvinnor konkreta instruktioner och stöd för hur de ska göra i praktiken. Och om man har ett barn som verkligen inte vill suga, vad gör man då?

Johanna Stenius sa...

Okej, ursäkta om jag formulerade mig illa. Jag ville bara tipsa om ett annat blogginlägg som jag anser vara relevant i sammanhanget. Jag vill inte förvränga det Ingrid sagt, det är helt och hållet er tolkning.

Med "kommit till klarhet" menar jag att ni har märkt att det finns ett behov av att ni förtydligar vad ni tycker - för även om det kanske inte står någonstans uttryckligen att "alla kan amma" så är det ju fortfarande många som tror att det är vad Amningshjälpen anser. Alltså är det väl jättebra att ni går ut och motsäger det en gång för alla?

Faktum är, Marit, att jag är en trogen läsare av Amningsbloggen. Ämnena bloggen tar upp intresserar mig. Och ibland vill jag kommentera också, men det är mycket svårt när varje ord man använder feltolkas med flit. Så där håller jag med dig, man ska inte behöva mäta orden med matematisk exakthet.

Anonym sa...

marit det jag undrar är om NI anser att alla kan lära sig amma. inte om det är sa att alla kan lära sig. det hävdas ju ofta att om man bara far kompetent hjälp sa kan man amma här.

/linn

Knyttets mamma sa...

Johanna: Jag feltolkar inte med flit. Jag tycker att du brukar skriva genomtänkta, kloka saker och blev uppriktigt förvånad över att du, som jag uppfattade det, helt tokläst Ingrids inlägg. Du uttryckte dig klumpigt (och ställde en fråga som redan besvarats i inlägget du länkat till) och vi uppfattade dig därefter. Jag ber (uppriktigt, för jag vet hur jobbigt det är när man formulerat sig dumt utan att mena det och budskapet blir helt fel i mottagaränden) om ursäkt att jag missade vad du egentligen menade.

Peace :)

Johanna Stenius sa...

Knyttets mamma: okej, då så. :)

Man får balansera orden på guldvåg, men jag vet att det gäller åt båda hållen.

Marit Olanders sa...

linn: Det vet jag verkligen inte och det är inget jag påstår eller någonsin har påstått.

Marit Olanders sa...

Johanna - du skulle ju också kunna hjälpa till och dementera ryktet?

Johanna Stenius sa...

Marit, jag ska se om jag kan blogga om detta framöver. Det blir lätt så mycket missförstånd och ilska hit och dit så jag måste fundera ordentligt på vad jag ska skriva i så fall.

Anonym sa...

Marit det är en fraga om vad ni som organisation säger. vad har ni för inställning till satsen alla kan lära sig amma eller utrycket amma kan alla som har ett bröst och far kompetent hjälp.

/linn

Anna Herting sa...

Linn.

Egentligen måste vi först fråga, vad DU menar med att kunna amma och vad du menar med ALLA.

Det finns kvinnor som opererat bort brösten pga cancer. De kan inte amma. Det finns kvinnor vars mjölkkörtlar inte växer till under graviditeten, de kan troligen få ett barn att suga på bröstet och få någon mjölk, men de kanske inte har en chans i världen att ge barnet all bröstmjölk det behöver för att överleva. Det finns kvinnor som mår dåligt av att amma. På grund av hur hormonerna samspelar i kroppen eller på grund av övergrepp eller ibland kanske utan att man vet varför. Kan de lära sig amma? Kanske men det är alls värt det?
Det finns kvinnor som äter mediciner eller har HIV, som kanske kan men inte bör amma. Eller rentav enligt lag inte får. Det finns kvinnor som helhjärtat inte vill amma. Vad skulle "lära dem att amma" ens betyda? Det skulle vara ett rent övergrepp och hjärntvättning, i så fall. Det kommer inte på tal.

Så vilka skulle vi lära vad? Kvinnor med minst ett bröst och ett barn som kan suga, kan vi hjälpa att att göra det på deras egna premisser. Vi kan hjälpa mammor att få färre sår, färre mjölkstockningar och ofta också att hjälpa deras barn att suga mer effektivt och mammorna att följa barnets signaler. Men är det all lära någon att amma?

Anonym sa...

anna nej det maste vi inte fraga oss. jag är övertygad om att inte alla kan amma och inte heller kan lära sig det. jag vill bara veta vad amnings hjälpen och amnings bloggen anser om saken. jag vill veta vad man anser om utalanden i stil med att alla kan lära sig amma bara man fra kompetent hjälp och har minst ett bröst här pa sidan.

Anna Herting sa...

Mitt svar som är i så fall Linn att vi och för den delen vården, kan hjälpa mammor som vill amma med information om hur amningen fungerar kroppsligen, hur barnets signaler ser ut och hur barnet bör ta tag. Vi kan hjälpa till att minska de problem som ofta uppstår, sår, stockningar mm och vi kan ge råd kring hur många amningsbekymmer hanteras. Men vi kan aldrig någonsin göra något mer än att öka rn mammas chanser att få till den amning hon vill ha. Min erfarenhet är att med kompetent hjälp kan de alra flesta amma så som de själva önskar, men de flesta är inte alla.

Marit Olanders sa...

Linn jag kan inte minnas att jag har uttryckt mig så exakt som du gör gällande, att "alla" kan lära sig. Det tror jag inte heller du uppfattade det som efterosm du ställde följdfrågan. Det jag försökte säga och som jag undrar om det missförstås medvetet, är att amma är inget man kan bara sådär utan något som förutsätter inlärning. Jag varken kan eller vill "bevisa" att det omvända också är sant, att inlärning növändigtvis leder till lyckad amning. Som Anna precis var inne på är hela frågan mer komplex än så och det finns många andra premisser som man också måste ta hänsyn till.
Övrhuvud taget tycker jag det är viktigare att de kvinnor _som vill_ amma får möjlighet att göra det, i den utsträckning det går än att hålla på och bemöta ryktesspridning.

Anna Herting sa...

Men Linn din fråga är dumt ställd och det vet du. Ord som alla, alltid, föralltid är mycket sällan lyckade. Och det oavsett vem som använder dem.

Anonym sa...

nej min fraga är inte dumt ställd. hur ser amnings hjälpen pa utrycket alla kan lära sig amma.
eller alla som har minst ett bröst och kompetent hjälp kan lära sig amma.
/linnn

Anonym sa...

Marit jag har inte sagt nagonstans att du utryckt dig exakt sa. jag har ställt en rak fraga till dig.

/linn

Anna Herting sa...

Jo, Linn den är dum och framstår bara som att du vill provicera och inte som om du egentligen är ute efter ett svar.

Sanningen är att ingen vet hur stor andel av alla kvinnor med minst ett bröst som kan amma om de får kompetent hjälp, de flesta kvinnor får nämligen ingen kompeten hjälp, en hel del får extremt inkompetent behandling. Det finns alltrå inget underlag att svara på den frågan utifrån. Personligen tror jag att det finns ett antal kvninnor som inte kommer att få ordning på amningen, på grund av komplikationer även om hjälpen är exemplarisk, men att det skulle vara väldigt många färre än idag. Men ingen kan annat än tro, för den exemplariska hjälpen och stöttningen finns inte, har aldrig funnits och kan därför heller inte ha dokumenterats göllande effekt.

Vi vet att en andel inte kan producera nog med mjölk för en helamning, men i teorin kan delamma, och att ett antal skulle vantrivas om de behövde ammma. Räcker inte det som svar?

Kan alla lära sig spinna, eller lösa integraler eller hoppa höjdhopp, givet att de har alla nödvändiga kroppsdelar? I viss mån antagligen, men för några skulle det göra mer ont än ge nytta och glädje.

Vad är det som gör frågan så intressant? Jag tycker att det är intressantare att fråga sig varför det är OK att ge nyblivna familjer så lite stöd att de har svårt att amma om de vill och att en del kan gå från BB utan fungerande amning, utan inbokad tid för uppföljning och inte ens veta att de kan köpa ersättningen i mataffären.

Anonym sa...

nej det är ingen dum frag. det handlar inte om vad som är och vad som är bevisat utan vad ah star för.
hur ställer sig ah som organisation till utalandet. hur har ah hanterat fragan innan och hur hand har man det i dag.

/linn

Anna Herting sa...

Men det går ju inte att svara på frågan! Det är det som gör den hopplös. Och som gör att jag undrar varför du ställer den.

Det beror ju på vad du menar med ALLA och vad du menar med AMMA. Jag tycker att jag gjort väldigt klar att det inte går att svara på frågan på ett bra sätt utan att veta vad du egentligen frågar efter.

Menar man att få ett barn, vilket som helst, att suga på sin bröstvårta, även om det bara är till tröst, då kan alla som har en bröstvårta amma, inklusive alla män. Det är bara att leta efter ett sugvilligt barn!

Menar du att helamma ett speciellt barn, så är finns det de som även med exemplarisk hjälp skulle inte skulle kunna amma, av skäl jag skrivit ovan, men också på grund av sjukdom eller handikapp hos barnet osv.

Menar du att kunna detta ovan OCH trivas med det, så blir det en liten aning färre.

Delamma, mysamma, hobbyamma kan fler, men inte alla. Inte minst för att alla barn inte kan.

Även amning som bara är till tröst har ett värde, men kanske skulle du inte mena att det räknas om barnet inte får mjölk? Räknas det om barnet får 10% av sitt näringsintag via bröstmjölk? Eller var går gränsen? (blir rätt intressant när man funderar på större barn som ammas och kanske ammas någon gång i veckan och får minimalt med mjölk och mest tröst.)

Men om svaret på frågan kan alla mamma-barn-par få till en helamning om de får perfekt hjälp, så är svaret definitivt nej! och det är att den är från hela den resterande styrelsen också.

Men de flesta av oss vill inte begränsa definitionen av amning så hårt. En mamma som ger sitt barn bröstet till tröst fast att barnet får i princip hela sitt födointag från annat håll, i flaska eller fast föda, när det är större. Den mamman ammar också i våra ögon.

Skulle du hitta en hjälpmamma som påstod att alla mammor-barn-par kan helamma, eller för den delen att alla klarar av att upprätthålla en delamning parallellt med att ge ersättning, eller att alla mammor borde amma, så får du hemskt gärna berätta mer om det för oss i styrelsen så att vi kan hantera det.

Anonym sa...

Jag vill veta vad organisationen anser om meningar som -alla kan lärta sig amma. inte vad som faktiskt är utan hur organisationen ah ställer sig till utalande i den stilen. tycker ni att det är ok att säga till folk att alla som far hjälp kan lära sig amma.
ni har väll en nagotsanär organiserad bild av vad som tex sägs till media odl.

/linn

Anna Herting sa...

Linn, det jag har svarat är organisationens åstikt. Vår åsikt är att frågan är komplex och att om det går att säga "alla kan lära sig amma" eller inte beror på vad man lägger i orden "alla" och "amma", enligt allt jag skrivit ovan. Det beror också på vad man kan vänta sig att mottagaren lägger i orden "alla" och "amma".

Är man osäker på om man har samma bild, så måste man nyansera och förklara vad man lägger i orden. Det gjorde tex Ingrid i sin blogg, då hon säger att just hon lägger in i "amma" att något barn suger på ens bröstvårta och "alla" är den som har ett bröst och ett sugvilligt barn. Hon menar inte alla mamma-barn-par och inte att man ska kunna producera en viss mängd mjölk.

Utan en lämplig nyansering är det olämpligt, då som jag skrivit alla, som i varenda mamma som får ett barn i sverige, mamma-barn-par definitivt inte kan lära sig amma, vare sig amma betyder att barnet endast suger eller om det betyder att att barnet får hela sitt födointag via amningen. Det finns dem det inte går för hur man än skulle försöka.

Mer svar än så får du inte. Jag förstår att du vill ha ett tydligt JA eller NEJ, men det får du inte. Världen är inte så enkel.

Sedan spelar det inte så stor roll vad som är teoretiskt möjligt, när det för många idag inte är praktiskt möjligt. Och en mammas egen upplevelse är viktigare är fåniga teoretiska resonemang, som du avkräver oss.

Det är ingen av oss som tvivlar på eller vill förminska att mammor mår vansinnigt illa när barnet inte får i sig nog, när amningen smärtar eller ger dem ångest. Tvärt om!

Marit Olanders sa...

linn, du har skrivit och upprepat din fråga ett antal gånger, och Anna har svarat på en rad alternativa sätt utifrån hur du skulle kunna mena. Men du har foprtfarande inte avslöjat vad det är DU menar med att "amma". Kan du inte berätta det så vi åtminstone vet vilket av Annas alternativa svar som du godtar, om något.

Anonym sa...

Marit det spelar ingen som helst roll hur och vad jag anser är amning jag vill veta hur ah bemöter pastaenden som att alla kan lära sig amma. vad har ni för polescy angaende dessa pastaenden som florerar lite var stans.

/linn

Marit Olanders sa...

Ok, om du inte kan förklara vad det är du frågar så förstår jag inte hur du kan avkräva någon på ett svar.

Anonym sa...

marit jag är övertygad om att anna har förstatt vad jag menar och ja har fatt svar pa fragan. sen kan man inte förklara sa att den som inte vill fatta gör det

/linn

Tina sa...

Jag förstår inte frågan. Så om du inte vill förklara den för Marit eller Anna kanske du kan förklara den för mig?

Varför skulle Amningshjälpen eller någon organisation eller verksamhet ha en policy för vartenda uttalande som någon kan komma med? Jag fattar verkligen inte. Det går ju inte alls att besvara frågan utan att du förtydligar vad du menar, i stället för att envisas med att de som inte förstår egentligen bara låtsas att de inte förstår.