tisdag 11 september 2012

Egentligen går väl en del åt rätt håll

Av Eva-Lotta Funkquist

Gå in på vilken Flashbacksida som helst som handlar om brott. En av de första kommentarerna är oftast "Jaha, då är en berikare (nedsättande ord på invandrare) i farten igen". Hatet är utbrett och man blir förskräckt då man läser. Knappast någon säger emot. Det är lätt att tro att främlingsfientligheten galopperar. Speciellt muslimer är utpekade.

Men främlingsfientligheten galopperar inte, den minskar. Och Sverige intar en topplacering i tolerans. Läs gärna vad Aftonbladets reporter skrev på 30-talet.

Och jämför det med vad som hände när Moderaternas twitteransvarige Thomas Böhlmar kallade Socialdemokraternas Nalin Pekgul för klappturk (ett uttryck som används i rasistiska sammanhang på nätet). Thomas blev avstängd från arbetet.

Jag tror att de sociala medierna, som ju är en skrämmande plattform för rasister, också ser till att öka vår tolerans på grund av att intolerans avslöjas och blir bemött. Även om man ibland ju blir förskräckt.

Cecilia skriver i en kommentar efter sitt förra inlägg som handlade om att hon var trött och ledsen efter att en debatt mellan ammare och flaskmatare blossat upp igen:

"Jag tycker att amning är bra och det står jag upp för. Jag är samtidigt för valfrihet och respekt. Och jag accepterar inte att bli kallad för fascist. Det är väl mitt statement."


För några år sedan skrev vi inte så, vi ryckte på axlarna då vi blev kallade fascister. När Linna Johansson skrev det här inlägget märkte vi det inte förrän efter ett halvår och då gjorde vi just inget annat (vad jag vet i alla fall) än att jag och Marit kommenterade det lite förstrött för varandra i en bisats. Jo, jag bloggade faktiskt om det också.

Idag tror jag att Amningshjälpens styrelse skulle ha tagit tag i problemet. 1. Har någon ifrån Amningshjälpen och i Amningshjälpens namn skickat mejl till Linna Johansson? 2. Eller har någon hittat på att hen är med i Amningshjälpen och mejlat till Linna Johansson? 3. Eller har Linna Johansson slarvigt dragit slutsatsen att mejl hon har fått kommer från Amningshjälpen? Ni kan säkert tänka ut flera scenarier

Och jag undrar fortfarande.....


Inga kommentarer: