måndag 22 oktober 2012

Välling är inte nödvändigt

Av Marit Olanders

Äkta vara presenterar sig själv som en ideell konsumentförening som driver frågor om bättre matkvalitet och mindre tillsatser i maten. Bland annat tar Äkta vara upp välling. I gamla tider bestod välling av mjöl, mjölk och kanske en smörklick, men dagens industrilagade välling har ett 20-tal ingredienser, bland annat mono- och diglycerider som är emulgeringsmedel, det vill säga ska få andra ingredienser att blanda sig, samt maltodextrin som är en sorts kolhydrater.

Äkta vara tipsar om att hoppa över vällingen. I nästan alla andra länder klarar sig barn utan välling utan att få näringsbrist. Äkta vara avslutar så här:

Amma länge om du kan och introducera riktig mat, blandad med bröstmjölk, i försiktig takt. Förbered dig för omgivningens kritiska frågor och synpunkter. Stärk dig med argument från sajten Amningshjälpen där det finns ett tänkvärt avsnitt om den svenska vällingkulturen. 
Texten om den svenska vällingkulturen som jag tror avses författades av Eva-Lotta Funkquist och publicerades i Amningsnytt nr 3/04. Tyvärr kan jag inte se att den ligger på Amningshjälpens hemsida just nu, men jag har frågat efter den.

11 kommentarer:

I sa...

Bra skrivet! Vi har två barn, den yngsta sex månader. I fredags kom reklam från Semper i brevlådan där de skickade med en påse vällingpulver. Jag önskar att jag kunde bifoga en bild på vad det stod men vet inte hur man gör. Får citera istället "Med mättande välling kan alla få en god natt".

Jag slängde allt direkt i soptunnan då jag tycker det är missvisande och fel att skriva så. Tror det är lätt att påverka förstagångsföräldrar att tro att vällingen är någon form av universallösning på något, som många, anser vara ett problem. Välling i flaska verkar vara ett "måste" i Sverige och folk blir helt chockade av att vi aldrig ens försökt ge välling till vår fyraåring. Nästan som att vi gjort fel i att inte ge denna kompletta näringsdryck! Vi ammade på i nästan tre år och välling var det sista som saknades!

Anonym sa...

Här har det heller aldrig inhandlats någon välling. Syskonammar en treåring och en 1,5 åring som nästan matvägrar...

Knyttets mamma sa...

Fast det är ju felaktigt som de påstår att det skulle vara svårt att göra egen välling som är lika näringsrik som köpevällingen...

Anonym sa...

Läste en artikel på amningshjälpen som jag tror hette "Amningekoden som blev en vällingkod". Blev en stötting för mig när jag fortsatte amma istället för att föröska få sonen att gilla välling. Så otroligt mycket enklare att amma än att ge välling.

Anonym sa...

Jag tyckte det verkade jättejobbigt att hålla på att kladda med välling och flaskor. Samtidigt var jag inte så sugen på att amma flera år, en bit över året var inga problem, men tre-fyra år? Nja, det kändes inte som nåt jag personligen ville. Här försökte jag hitta info och det var hopplöst, kunde man skippa välling ifall man "bara" ammade 1 till 1,5 år? Eller borde jag ställa in mig på att amma längre, ville gärna ladda lite mentalt för det isf. Men det gick utmärkt att hoppa vällingen och sluta amma vid 1,5 visade det sig. Vid 1 hade nog också funkat bra, men då var vi inte redo att släppa amningen :)

Anonym sa...

Ska det inte nämnas att ifall man ger ersättning är det inte nödvändigt att byta ut den mot välling heller vilket troligen är ännu vanligare. Det går att fortsätta med ersättning även när barnet blir större, dock är det ju dyrare än välling.

Margareta sa...

Har också fått sempers reklampåse och reagerade likadant. Så fräckt att påstå bättre sömn som om det skulle vara någon mirakeldryck.

Annica sa...

Dotra som nu är 3,5 år ammades till 14 månader. Vi testade med välling men det föll inte i smaken. Gick utmärkt att ge henne MAT. Lillebror på 1,5 år ammas än och vi har inte testat med välling eftersom att det gick så bra utan till dottern. Men _alla_ man känner ger ju välling till sina barn... Har ibland funderat på om sk vällingbarn är mer kräsna med maten. Upplever det så. Men det behöver ju inte bero på vällingen utan kan ju lika gärna vara tvärtom att kräsna barn gillar välling :-)

Anonym sa...

Annica, jag har två vällingbarn och nu ett icke-vällingbarn som är 13 månader. Han får välling på kvällen när jag inte är hemma vid läggdags vilket sker några gånger i månaden, i övrigt ammas han när de andra fick välling. Och de är ungefär lika kräsna med maten. De andra fyllde ut med välling, trean med amning. En annan skillnad mellan trean och de andra är att han fått i stort sett bara plockmat medan de andra skedmatats med puréer, och där kan jag se en skillnad, det har gått lättare att introducera mat och vi har sluppit en massa stress jag kände med de andra som inte ville äta, men senaste månaderna har den för oss välkända matvägran kommit. Med tredje barnet har jag dock mer is i magen och bryr mig inte på samma sätt eftersom han mår bra och växer som han ska, och jag kan tänka mig att köra på med amningen ett tag till. De andra, som nu är 3 och 5 år, har successivt blivit bättre på att äta. Vi har enträget erbjudit ett varierat utbud för jag vill inte falla in i nåt pannkakor-köttbullar-korv-träsk.

Sen håller jag med om att det är märkligt detta med den svenska vällingkulturen och att man förväntas ge välling, dessutom att hålla på att truga för att få barnen att vilja ha det. Hade jag vetat det jag vet idag hade jag haft andra strategier för ettan. Sen är det så att jag med de andra två slutat amma helt runt 1-årsdagen för att de skulle kunna få syskon. Amning är ett suveränt preventivmedel för min del men eftersom vi velat ha ungefär 2 år mellan barnen har det varit lite _för_ bra. Mensen har kommit tillbaka 3 månader efter sista amning, och då var det ändå väldigt sparsamt med amning på slutet. Men nu ska vi inte ha fler barn, så nu kör vi på ett tag till

Terese sa...

Egentligen så är det väl fel ställe att fråga på. Men om man nu som jag inte ammar, vad fortsätter man att ge då efter 6 mån? Gav upp hoppet fort att få vettigt svar av BVC-sköterskan då hon bara sa byt till semp 2 och välling. Hon nämnde inte ens rekommendationen om max 3 mål välling /dygn. Försöker hitta info men det är svårt då reklamförbudet för ersättning tolkas som informationsförbud :(

Anonym sa...

Fortsätt ge ersättning medan du introducerar mat, låt ersättningen vara basen! Tror du ska ge samma ersättning och inte "byta upp" dig. Byt inte ut ersättningen mot välling. Hittade info på Livsmedelsverkets hemsida:

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Spadbarn/#fortsamma