måndag 3 december 2012

92 hjälpmammor i år!

Av Marit Olanders

I år har Amningshjälpen kunnat välkomna ovanligt många nya hjälpmammor. Nu finns det totalt 92 hjälpmammor i Sverige.
Kriterierna för att få bli hjälpmamma är att man har varit med i Amningshjälpen i ett halvår eller mer, och att man har skrivit Amningshjälpens hjälpmammeprov och blivit godkänd. Vart femte år gör man sedan en uppdatering i form av ett mindre prov för att se satt man håller kunskapen vid liv. 2013 är det dags för mig att göra mina andra uppdatering, jag blev hjälpmamma 2003.

2001hade Amningshjälpen 68 aktiva hjälpmammor. Under 2000-talet gick det lite upp och ner. Som lägst hade föreningen 62 hjälpmammor i hela landet men i skrivande stund är det alltså 92 kvinnor som verkar som hjälpmammor - i telefon, i riktiga livet och i olika former på nätet. De - vi - lyssnar på mammors (och pappors och ibland mormödrars och andra familjemedlemmars) amningsfrågor och problem, svarar på frågor om amning, vi stöttar mamman i hennes beslut. Vi ger inte medicinska råd och om vi känner att frågan inte lägre är vårt bord försöker vi slussa frågeställaren vidare. Allt detta helt ideellt utan en kronas ersättning för den enskilda mamman. De flesta bekostar dessutom sin vidareutbildning själva, genom besök på Amningshjälpens riksträffar och utbildningstillfällen.

Statistik förs på hur många samtal man har haft och det brukar landa på mellan 6.000 och 10.000 samtal eller mejlkontakter per år!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad betyder "inte ger medicinska råd"? Jag har en internetvän som fick problem med svamp när hon ammade en 14-månaders och all kontakt med vården sa "sluta amma då" och inget mer. Vilket hon inte ville, och var jätteledsen över. Där försökte jag pusha henne till att ringa en hjälpmamma och kanske få mer konstruktiva råd eftersom jag tänker mig att hjälpmammor är medvetna om att alla inte vill sluta amma bara för att barnet inte är en pyttebebis längre. Sedan vet jag faktiskt inte hur det gick, om hon ringde eller ej. Hade hon fått svar på en sådan fråga?

Anonym sa...

Vi kan inte ställa diagnos och vi kan givetvis inte skriva ut någon medicin.

Vad vi kan göra är ge "husmorsråd" tex att använda bikarbonatlösning på bröstvårtor som kan tänkas ha svamp, men att mamman om det inte blir bättre själv måste ta det vidare.

Vi kan också peppa en mamma att bråka vidare med vården! Som i detta fall kanske kan behövas. Vården ska främja amning, det också om barnet är 14 månader. Dessutom om mamman har en svampinfektion, så borde hon få hjälp pavsett om hon ammar eller inte!

Anonym sa...

Jag fick råd av BVC om en receptfri svampsalva när jag jag hade svamp. Då var mitt barn iofs litet, men självklart funkar den även om barnet är äldre. Jag blev av med mina besvär på bara någon dag, sen ska man fortsätta ett tag till för att det inte ska komma tillbaka. Oerhört dåligt av vården att inte tipsa om den!

Anonym sa...

Ert arbete är ovärderligt, det ni gör är fantastiskt! Tänk att så många människor ställer upp för sina medmänniskor, studerar och skriver prov för att helt gratis kunna stötta andra i en så viktig fråga. Det ni gör genom denna blogg, genom mailkontakt, personliga möten och telefonsamtal visar på sann medmänsklighet.

Ni ger mig hopp om framtiden!