lördag 18 maj 2013

Raynaud's fenomen är ofta en förbisedd åkomma vid amningsproblem

Eva-Lotta Funkquist

Kvinnor som har en kronisk djup smärta vid amning och som söker vård blir ofta behandlade med svampmedicin. En del kvinnor blir inte hjälpta. Genom att granska journaler hittade forskare 22 kvinnor som istället gavs diagnosen Raynaud's fenomen. Det vanligaste symtomen på fenomenet är dålig perifer cirkulation och vita fingrar vid kyla. Tolv av kvinnorna behandlades med läkemedelssubstansen nifedipine (svenskt läkemedel t.ex. Adalat). Åttiotre procent blev hjälpta av behandlingen. Läs mer om artikeln här.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, skriv gärna mer om amningsproblematik, det är så otroligt dåligt kunskap om det inom vården! Jag har problem med återkommande och svårbehandlade "milk blisters" på ett bröst. (I princip självdiagnosticerat med hjälp av en av AH:s hjälpmammor). Vården har inte kunnat hjälpa mig över huvud taget, de har varit inne på allt från svamp till "White spots". Det saknas nästan helt information om milk blisters på svenska.

Anonym sa...

Men när jag läser om Milk Blisters så är det en blockerad mjölkgång. Väldigt vanligt. Är det det du har?
Jag fick det någon gång, en vit liten kula syntes på bröstet. Som en hinna som satt för skulle man kunna säga. 
Ont gjorde det! Masserade med en frottehandduk i duschen så att det gick hål och handpumpade ut mängder med mjölk som samlats. Vilken lättnad!
Minns att det kom då sonen fick sina första tänder och knep åt för långt ut under nattamningen. Aj.
Vill det sig illa blir det mjölkstockning. Hjälpte massor att hålla vårtorna mjuka med bröstvårtskräm Lansinoh
som jag fick tips från amningsmottagningen.
http://www.jollyroom.se/lansinoh-lanolin-brostvartskram-hpa-10g.html

Så taget påverkar också. Hoppas du får bukt med det. 

Signe sa...

Jättespännande! Jag har Raynauds syndrom men upplevde egentligen inte någon större smärta vid amning. Men i alla år efter det att jag slutat amma har jag haft återkommande smärta i brösten. Och lite koll på nätet gör att jag nu tror - tack och lov, för jag har alltid befarat annat mera allvarligt - att det beror just på Raynauds!!! Se exv. http://www.healthboards.com/boards/raynauds-syndrome/845667-raynauds-vasospasm-without-breast-feeding.html
Signe

Signe sa...

P.S. Efter jag skrivit ovanstående kom jag på att jag vid mammografiundersökningar oftast brukar tala om att jag ibland har ont i brösten, och kan säga "Det känns som om jag ammar"!
Hälsn
Signe