fredag 7 juni 2013

är det någon vars värderingar man ska bry sig om?


av Julia Ilke

Jag började skriva på ett inlägg om dubbelmoralen som finns i vårt samhälle då det är ok att sola topless men man som ammande förväntas skyla sig. Sedan talade jag med en vän om saken och hon sa så klokt att ”är det verkligen någon vars värderingar man egentligen ska bry sig om?”. Och hon har nog rätt. Genom att fortsätta anpassa sig efter uttalande samt outtalande normer och förväntningar så gör man ju inget annat än springer motståndarens ärenden. Skyler jag mig med sjalar trots att jag egentligen inte vill eller om jag låter bli att amma på t-banan så gör jag i längden bara mig själv och alla andra ammande en otjänst.

Sluta bry sig så mycket om vad andra tycker alltså. Så lätt i teorin men inte alltid lika lätt i praktiken. För egen del så känner jag mig starkare i mina val när jag påminner mig om mina värderingar och fokuserar på dem, snarare än sitter och är rädd för att någon medpassagerare eventuellt ska säga något negativt om min amning.

Jag frågar mig också hur vanligt förekommande det faktiskt är att okända människor på stan säger något negativt? Att skriva kommentarer till youtube-klipp och tycka till när man kan gömma sig bakom ett anonymt nick är lätt och säkert ofta ganska ogenomtänkt. Att verkligen gå fram till en ammande kvinna och hennes barn och säga något är en helt annan sak. Min erfarenhet så här långt, jag har ammat i snart 8 månader, är att somliga kan se lite förvånade och nyfikna ut när jag ammar på t-banan eller på en bänk mitt inne i stan men värre än så är det inte. Och när jag får de där nyfikna blickarna, oftast av män i 20-30 års åldern som nog inte har egna barn ännu, så ler jag bara inombords och tänker att de nu får lära sig något viktigt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Nej - jag har inte heller mött några negativa kommentarer, mer än att en äldre man kändes obehagligt nyfiken då han gick nära och stirrade och sa: "Mmm, vad han smaskar härligt..." Fick lite rysningar då och gömde både mig och sonen under en filt!

Nu är min son 15 månader och kan bara amma inomhus innan dagsvilan och på morgon och kväll samt natt. Så vi är inte ett dugg offentliga trots att vi ammar. Kan tänka mig att fler med äldre barn gör som vi.

Men! Efter lite självrannsakan kom jag på att jag själv var en dem som gav negativa kommentarer innan jag fick barn! Inte alls att jag var äcklad men jag tyckte det kändes opassande att visa bröstet på en uterestaurang när jag och min kompis med sin 6-månaders var ute och åt! 

Jag ångrar mig givetvis idag, och min kompis påminner mig gärna!;)

Men jag kan ändå tycka att det är bra att vara diskret med bröstet så att man inte flashar hela bröstvårtan ute på restaurang/fik.
Tror att ju fler som ammar offentligt på att diskret sätt gör att amning offentligt blir naturligt och en del av vardagen. 

Veronika sa...

De flesta som ammar bland främlingar gör det diskret. Och av de modiga som gör det odiskret kan vi övriga lära oss hur det går till, hur bäbisen ligger, hur den tar bröstet osv. Så odiskret amning är värdefull!

Anonym sa...

Intressant inlägg, fick mig att tänka efter.

De enda som kommenterat vad jag kan komma på är kvinnor, andra mammor, som slutat amma själva.

Mitt barn närmar sig 2år och absolut vanligaste kommentaren senaste året har varit: "Har du mjölk kvar?"

Sen följer ofta kommentarer om deras egen amning, om att de slutat för de inte hade tillräckligt med mjölk eller att deras bebis inte ville amma längre, slutat helt självmant. (Av nyfikenhet har jag alltid frågat om de haft napp eller flaskmatat samtidigt och svaret har alltid varit ja.)