torsdag 27 juni 2013

tillsammans är vi starka

av Julia Ilke

I kväll känner jag mig stark och otroligt stärkt efter att ha umgåtts hela dagen med det här fina gänget.
Ett gäng där det finns starka åsikter och normer men där man samtidigt har ett öppet sinne inför det som är annorlunda. Vi har lärt känna varandra via nätforum och även om jag hämtat mycket inspiration, kunskap och pepp från våra nätdiskussioner så är det inget emot känslan av att få träffas på riktigt. Ensam är man ofta stark för att man måste men tillsammans blir man stark av bara farten. Att så om bara för några timmar få sitta och amma tillsammans med andra som ammar sina 1-, 2-, 3- och 4-åringar samtidigt som man pratar om precis det jag tycker är intressant utan att behöva förklara eller ursäkta mig är guld värt. Vi behöver alla ha ett sammanhang där vi får vara precis som vi är och där våra val accepteras och uppmuntras. Känner du att du är ensam i dina val och känner du att dina tankar om föräldrarskap inte passar in i normen så vill jag verkligen uppmuntra dig att söka dig till ett sammanhang där du får känna dig hemma. Det är troligen inte dig det är fel på utan kanske omger du dig bara med fel människor? För som sagt, ensam kan man bli stark för att man måste men det är sällan särskilt kul när man måste kämpa för sin rätt hela tiden. Att söka och finna likasinnade är ovärderligt, och att börja sökandet på nätet är en bra början men jag vill verkligen rekommendera att man har mod att ses i verkligheten också!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Så fint Julia! Och så sant. Känner mig också otroligt stärkt! /Lisa

Anonym sa...

Att bli aktiv medlem i amningshjälpen och vara med på lokalgruppens träffar är ett tips om man vill hänga med andra som ammar. Och tack för igår, det var mysigt :) /Fanny

Anonym sa...

Å vad underbart!

S sa...

Vad fint! Jag känner likadant. /Sanna

Sanna sa...

Vill tipsa om Stina Ekblads sommarprat i finlandssvenska Radio Vega (vet inte om det går att lyssna från Sverige, hoppas det), hon pratar bl.a. om hur det var att vara känd (och mycket kritiserad) "långtidsammande" mamma: http://arenan.yle.fi/radio/1933505