lördag 21 december 2013

God Jul

av Julia Ilke

Hela veckan har jag gått och funderat på vad jag ska skriva i mitt sista blogginlägg innan vi efter nyår blir några stycken som driver bloggen vidare. Ett sista inlägg. Så ödesmättat. Ska jag skriva ett provocerande inlägg och ta chans att säga vad jag tycker? Ett sammanfattande inlägg om tiden som varit? Ett snällt och informativt inlägg som många kommer att gilla och läsa?

Det blir inget av ovanstående. Det blir istället en hälsning och en önskan om att alla läsare ska få en God Jul och ett Gott Nytt År!

12 kommentarer:

Amman sa...

God Jul du med Julia! Men saknar det där provocerande inlägget! Kan du inte lägga ut det strax innan tolvslaget på nyår? :)

Signe sa...

God Jul och Gott Nytt År till Dig!
Och så en ljusglimt från senaste statistiken: Andelen barn som enbart ammas vid sex månaders ålder har ökat mellan 2010 och 2011 (alltså barn födda då, detta är senaste statistiken som finns) har ökat från 11 till 14%. Förmodar att detta är statistiskt signifikant, men har inte studerat så noga. Rapporten finns att ladda ner från Socialstyrelsens hemsida, exv. via pressmeddelandet: http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2013september/amningenplanarutochfarresmabarnsforaldrarroker
Men, som jag tidigare klagat över och påpekat, under den missvisande titeln "Amning och föräldrars rökvanor. Barn födda 2011."
Allt gott
från Signe

Anonym sa...

Det behövs inte en provocerande kommentar. Hela bloggen är provocerande för mig som pappa.

Är originaltexterna hämtade från 1800-talet? Kvinna, moder, amning.

Jag gjorde en liten genomgång av inläggen sen maj 2013 och fann ordet "pappa" nämnas 4 ggr och ingen gång hade med amning att göra.

En pappa kan inte ge bröstet, men kan ge barnet mat, både i form av moderns mjölk eller ersättning. Han kan också vara intresserad av hur han kan vara ett gott stöd till en evt. kvinnlig partner.

Helt uppenbart är att amningsbloggen ser pappan som en perifer och oviktig figur i sammanhanget. En gammalmodig och dammig syn som inte delas av mig.

/Pappa

Amman sa...

@pappa

Kvinna, moder, amning är precis vad det handlar om - även 2014. Där har biologin inte förändrats ett dugg sedan 1800-talet..;)

Men pappan är otroligt viktig vid amning skulle jag också vilja påstå. Och håller med dig om att bloggen skulle kunna vara mer pappa-vänlig. Jag lever i ett jämställt förhållande där jag fortfarande ammar min 22-månaders son. Utan pappans stöd hade jag nog inte kunnat amma så länge. En pappa som tror på amning kan vara avgörande för att få till en fungerande amning och pappans stöd är förstås extra viktigt i början av amningsperioden när mamma och barn ammar i princip dygnet runt. Här kan jag tänka mig att en del pappor kan ha svårt för situationen och känna sig utanför, men pappans roll är att finnas där för allt annat än just matning. Jag vet tyvärr några mammor där pappan har varit pådrivande i att ge ersättning just för att kunna vara till hjälp, men tyvärr kan det få amningen att haverera. Att ge bröstmjölk i flaska då och då kan förstås fungera för vissa barn. Men många ammande barn tar aldrig flaska.

Men ser fram emot fler inlägg som belyser pappans roll i amningen.

Kanske en gästskribent kan bjuda på det? :)

Anonym sa...

@ Pappa: Att förutsätta att den som ammar ska kunna/vilja pumpa ur bröstmjölk är lika 1800-tal som att förutsätta att precis alla ska kunna amma i 2år. Att kunna släppa mjölk till en bebis respektive en pump är två helt skillda saker. Som amman helt riktigt påpekade kan annan tillmatning även sabba amningen om man har otur, den kunskapen bör alla blivande föräldrar få.

Som långtidsammande skriver jag gärna under på att pappans stöd och positiva attityd till amningen är oerhört viktigt. Men eftersom just själva amningen biologiskt sett är något betydligt fler kvinnor än män ägnar sig åt är det kanske förståligt att just det är ett av få områden där inte mäns erfarenheter och åsikter får dominera, där inte Mannen är huvudpersonen, det får du nog finna dig i.

Vad du själv kan göra för att rent konkret öka inläggen som handlar om pappor är just som här ovan föreslagits att erbjuda dig att skriva ett gästinlägg på bloggen. Tror många skulle uppskatta att höra från en annan man tips på som just du själv har på hur du kan bidra till att stödja en mamma som vill amma. En annan variant är förstås att du startar en egen blogg som enbart inriktar sig på vinkeln pappan som partner till ammande. Hans roll och erfarenheter. // Emelie

postdbt sa...

Jag hoppas att någon av de nya skribenterna har ett beredare perspektiv än kärnfamiljen. Var finns alla pappor, alla som får barn genom adoption, alla kvinnor som lever i samkönade relationer? Finns det några amningserfarenheter från transpersoner? Hur påverkar olika sjukdomar och funktionsnedsättningar amning? Över huvud taget upplever jag både mig själv och min bekanskapskrets osynliggjord i amningsbloggen och det vore verkligen helt underbart om ett bredare urval av människor och sätt att leva representerades.

Anonym sa...

Tycker det känns lite löjligt att det behöver vara så förbaskat politiskt korrekt numera att inte ens diskussioner om amning kan föras utan att man måste diskutera män. Samhället är nog så mansdominerat redan ändå, kära Pappa, acceptera att det är Hon som har brösten, läs gärna här och ge henne information, var ett stöd på alla de vis du kan och prova släppa ditt eget ego. Du är en god förälder även om inte -amnings-bloggen primärt behandlar män utan faktiskt kvinnorna får stå i centrum.

Anonym sa...

Är bloggen nedlagd eller vad händer?
Lotta

Amman sa...

Hej! Saknar nya inlägg! Hoppas det dyker upp någon hugad snart...

Under tiden hittade jag en intressant artikel
http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pressmeddelanden/amningkanskyddabarnetmotfetma.5.13a393ea1439ceec883124.htmll:

Amman sa...

Hej!
Saknar nya inlägg! Finns det några hugade därute som tagit över Amningsbloggen?

Under tiden hittade jag en intressant artikel:)

http://www.forskning.se/nyheterfakta/nyheter/pressmeddelanden/amningkanskyddabarnetmotfetma.5.13a393ea1439ceec883124.html

Veronika sa...

"Förälder" och "föräldrar" är dock rätt vanliga ord i bloggen. Men alltså - om man blir provocerad av att amningsbloggen handlar om amning och nämner det ordet ofta så är man rätt lättprovocerad!

Anonym sa...

Dog bloggen? Ser fram emot fler inlägg om amning annars? :)